(...) Ik ben God kwijt en dat is alles kwijt! Ik zit hier te huilen van verdriet...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik ooit weer de verbroken verhouding met God herstellen? Zelf kan ik het natuurlijk niet. Ik bid al zolang (ik ben bang dat ik verkeerd bid, teveel als rechthebbend) terwijl we rechteloos zijn. Ik ben ook enige tijd onder invloed van evangelische stromingen geweest, toen dacht ik bekeerd te zijn. Maar nu denk ik dat God nog nooit echt tegen mij heeft gesproken. Ik heb er nu erg verdriet van dat ik daarin geloofd heb. Hoe kan ik het nu weten of de Heere ook mijn zonden vergeven heeft? Ik durf het zelf niet te geloven, want dan heb ik  het zelf gepakt. Ik ben ook bang dat ik niet echt de droefheid naar God ken, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. De Heere moet je toch vergeving schenken?! Als je het zelf pakt is het niet echt. Ik ben echt een 'beest' (net als Asaf) in Gods ogen. Zou de Heere naar mij willen omzien? Of zou ik al te verhard zijn, dat de Heere zegt: de genadetijd is voorbij? In de kerk dwalen mijn gedachten vaak af, dan denk ik: zie je wel als de Heere echt een goed werk in mij is begonnen dan zou ik nu wel luisteren. Ook heb ik niet altijd zin om in de Bijbel te lezen. Terwijl ik dat soms wel erg vind en soms niet. Soms vind ik troost bij de woorden: "Hij zal niet laten varen de werken Zijner handen.” Maar dan moet ik  wel het werk in Gods handen zijn. Ik ben bang dat ik mij alles inbeeld! En dat ik straks bedrogen uitkom. Ook ben ik bang dat het om tijdelijke indrukken gaat, die heb ik wel meer gehad en ze zijn weer weggegaan. En dat is nog erger, want dan heb ik nog meer verantwoordelijkheid! Hoe moet ik nu vergeving zoeken en vinden voor mijn zonden? Ik ben zo bang dat ik altijd maar mijn toevlucht tot God neem of denk te nemen en daardoor nooit echt het Leven met de HEERE ontvang! Soms doe ik ook verkeerde dingen waarvan ik het van te voren weet (een kind van de Heere doet dat natuurlijk niet). Daarna krijg ik er dan dubbel last van, maar nooit krijg ik voor mij zelf het idee dat de Heere mijn zonden vergeeft! En wat als ik straks voor zijn rechterstoel moet verschijnen? Dat kan toch ook als je jong bent! Hoe kan ik weten dat de Heere ook mijn gebed verhoort? Bidt u alstublieft ook voor mij! Het gebed van een rechtvaardige vermag toch veel! Ik ben God kwijt en dat is alles kwijt! Ik zit hier te huilen van verdriet over alles. Alvast hartelijk dank voor uw reactie! Een totaal wanhopig iemand.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eigenlijk zijn jouw vragen niet te beantwoorden via een beeldscherm. Het beste zou je een keer naar me toe kunnen komen of me een keer op kunnen bellen. Op de site van onze gemeente, de Chr. Geref. Kerk te Vlaardingen, vind je mijn gegevens. Maar er gebruik van, want je bent in grote nood! Het is nogal wat om totaal wanhopig te zijn.
Maar misschien durf je geen contact met me op te nemen en zijn er nog meer jongeren die worstelen met deze dingen. Daarom wil ik toch proberen wat te zeggen op wat je aan me schrijft.

De verbroken verhouding met God is door ons inderdaad nooit meer te herstellen. Dat voel je goed aan en daaraan hoef je dan ook niet te gaan werken. De Bijbel zegt wel, dat God die verbroken verhouding herstellen wil. Hij heeft zelfs Zijn Zoon daarvoor naar de wereld gestuurd en Christus heeft door Zijn lijden en sterven het mogelijk gemaakt dat God de verbroken verhouding met mensen herstelt. Hoe komt het zover in jouw leven? Je mag met je zonden, je onbekeerd zijn, je harde hart, je verkeerde gebeden, je wanhoop en wat niet al naar de HEERE vluchten. Kom tot Hem met alles wat je neerdrukt! Leg alles aan Hem voor en voor Hem neer. En pijnig jezelf dan maar niet met de vraag of je gebed wel echt is. Bidden maar, zou ik zeggen. Een drenkeling die bijna kopje ondergaat, denkt er toch ook niet aan of zijn hulpgeroep wel echt is? Die roept zo hard hij kan! Doe jij dat ook maar. En bedenk: onze gebeden zijn nooit echt, maar moeten altijd door het bloed van Christus heen. Alleen in Hem kan God ons verhoren. En zou Hij dan een smekeling als jou laten staan? Ik geloof er niets van!

Je hebt heel veel vragen over het geestelijke leven, blijkt uit je e-mail. Eerlijk gezegd haal je nogal wat overhoop. Op die manier kom je er niet uit, denk ik. Begin eens bij het begin. Toen je net geboren was, ben je gedoopt. Toen heeft God bevestigd dat ook jij in Zijn verbond mag zijn. En in dat verbond belooft God dat Hij je God wil zijn en dat jij bij Hem mag horen. Bid de HEERE nu of Hij dat in je leven wil waarmaken. Zou de HEERE wel naar jou willen omzien? Waar staat in de Bijbel dat Hij dat niet wil? Bij je doop heeft Hij gezegd dat Hij het wil doen. Herinner Hem eerbiedig eraan en smeek Hem of Hij het wil doen! En je genadetijd is nog echt niet voorbij. Die is pas voorbij als je leven voorbij is. En dat is gelukkig bij jou nog niet zo.

Denk niet dat Gods kinderen volmaakt zijn en nooit eens afdwalen met hun gedachten bij het luisteren naar een preek of bij het Bijbellezen. Mijn overgrootmoeder was een echt kind van de HEERE en zat een keer in de kerk bij een dominee die met veel opening het Woord van de HEERE mocht verkondigen. Na de dienst kwam hij bij mijn overgrootmoeder om te horen of zij het ook zo goed had gehad in de kerk. Weet je wat mijn overgrootmoeder zei? “Ik heb heel de avond rokken zitten naaien, dominee”. Om wat bij te verdienen naaide ze kleding voor anderen en dat had ze in gedachten heel de dienst zitten doen. Daar had ze natuurlijk wel verdriet van, maar het is de praktijk. Wees dus niet al te moedeloos als je bij jezelf ook zoiets ontdekt.

Ik heb wel eens een dominee horen zeggen: “Vlucht met indrukken altijd naar de HEERE toe. Smeek Hem of Hij verder wil werken in je leven door Zijn Geest en Woord”. Dus niet denken: zou het wel echt zijn, beeld ik me niet wat in, etc. Nee, werkzaam worden met wat de HEERE je geeft. Hij wil je nog veel meer geven! Onder andere de vergeving van zonden en al die andere weldaden. Maar, de HEERE doet het wel allemaal in een bepaalde orde. Hij geeft ons geen zegeningen kris kras door elkaar heen.

Ook kinderen van de HEERE zondigen soms tegen beter weten in. Dacht je dat David niet wist dat wat hij met Bathséba deed niet goed was? Natuurlijk wist hij dat wel. Maar hij deed het toch. Zo verdorven is nu ons hart. Zelfs na ontvangen genade. Ook hiermee mag je tot de HEERE vluchten. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonde (1 Joh. 1:).

Gebedsverhoring blijkt uit de reactie van de HEERE op je gebed. Soms krijg je wat je vroeg, vaak gaat het anders dan je dacht. Maar, de HEERE is een Hoorder van het gebed (Ps. 65:3). En Hij verhoort het ook. Hij luistert zelfs naar het gekras van jonge raven (Ps. 147:9). Zou Hij dan niet naar jouw gebed luisteren en niet op je tranen letten? Het is inderdaad een heel naar gevoel om God kwijt te zijn. Maar, Hij is te vinden! Dat zegt Hij Zelf in Zijn Woord (bijv. Jes. 55:6,7). Als ik deze e-mail verstuurd heb, zal ik voor je bidden. En de HEERE verhore dat gebed om Jezus' wil.

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger