(...) Kan het dan zijn dat je er later achter komt dat deze zonde helemaal geen ...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Je hebt gevoeld dat je zonden doet en dat ze gedaan zijn tegen een goeddoend God. Hier had je verdriet over. God heeft dit verdriet weggenomen en je deze zonde vergeven. Kan het dan zijn dat je er later achter komt dat deze zonde helemaal geen zonde was, of dat er maar een deel van deze zonde zondig was? Of is dat een ingeving van de duivel om deze zonde toch maar te mogen doen? Is je bekering hierom dan ongeldig?

Antwoord

Het is wat moeilijk deze vraag te beantwoorden, omdat je niet vertelt om welke kwestie dat het ging.

Ik vindt het nog maar de vraag of die zonde geen zonde was. Stel dat ik tegen één van mijn kinderen zeg: Jij mag de deur niet uit (want hij heeft griep). Hij (jongetje van 4 jaar) vat het op als: Ik mag de kamer niet uit. Vervolgens loopt hij toch van de kamer naar de gang. Formeel overtreedt hij mijn gebod niet want ik had alleen maar bedoeld dat hij het huis niet uit mocht, maar in zijn hart is hij wel tegen mijn wil ingegaan en heeft hij mij zijn gehoorzaamheid op dat moment opgezegd. Kortom: Zonde heeft niet alleen met de concrete geboden van God te maken, maar ook met de gezindheid van ons hart. Als wij bedoelen te zondigen, dan zondigen wij. Ons hart was op dat ogenblik immers niet onderworpen aan God, maar van God weggegaan. Ik vermoed dat het zo inderdaad met jou was. Dus heb je er terecht verdriet over gehad, afgezien van het feit of wat je deed (achteraf gezien) ook werkelijk en feitelijk een overtreding was van Gods gebod. Dat laatste zal je moeten toetsen aan Gods Woord. Inderdaad kan de duivel zonde bagatelliseren. Daar moet je zeker voor op je hoede zijn. Vraag je daarom in ernst af wat Gods woord zegt over wat jij gedaan hebt.

Wat betreft de geldigheid van je bekering: Bekering gaat sowieso niet over één zonde, maar over ons hart, of dat naar de Heere mocht worden toegewend, en gewillig is geworden om Zijn wil te doen. Ik zou de waarheid van je bekering dan ook niet afhankelijk maken van alles wat je rondom deze ene “zonde” hebt meegemaakt. Is je hart vandaag een hart wat de Heere liefheeft en Hem wil vrezen, en vlucht je naar het bloed van Christus om daardoor gereinigd te worden. Dan is je bekering “geldig”.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden