Inlegkruisjes gebruiken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Moet ik tegen afscheiding inlegkruisjes gebruiken? Ik heb namelijk ook gehoord dat dit ontstekingen teweeg kan brengen. En ik heb namelijk ook regelmatig van die witte puntjes op mijn schaamlippen (soort puistjes lijkt het). En heeft u misschien ook een tip tegen de geur. Het komt soms voor dat het kruis van mijn pyjamabroek er zelfs naar ruikt.

Antwoord

Zie ook antwoord op vraag (9 februari).

Laat ik beginnen met de volgende stelling: elke vruchtbare vrouw heeft afscheiding. Dit is normaal. De wanden van de schede of vagina zijn een slijmvlies en produceren slijm welke hormonaal gestuurd wordt. Daarnaast komt er ook meer of minder slijm uit de baarmoedermond. Ook dit wordt hormonaal bepaald. De slijm geproduceerd door de schede zakt er gewoon uit. De schede heeft geen sluitspier en daardoor kan je zelf niet bepalen wanneer dit slijm eruit “mag”.

Gedurende een cyclus zal de hoeveelheid, de kleur en de consistentie (hoe dun of dik het slijm is) van de afscheiding veranderen. Globaal zal het er als volgt uitzien: na de menstruatie is de afscheiding wit en plakkerig. Rondom de eisprong komt er veel en doorzichtige afscheiding welke heel dun is. Rondom de eisprong kun je van dit slijm lange draden trekken. Deze dagen worden de “wet days” genoemd. Rondom deze periode is de vrouw het vruchtbaarst. Ook is er in deze periode een toegenomen productie van slijm uit de baarmoedermond. Dit noemen we de slijmloper. Eigenlijk is alles klaar om zaadcellen te behouden:  het juiste milieu voor ze te verschaffen en ze de weg naar de baarmoeder te wijzen teneinde een zwangerschap te verkrijgen. Na de eisprong wordt de afscheiding weer vaster, witter en soms ook geler. Vervolgens zal de menstruatie zich aandienen en begint de cyclus opnieuw.

De hierboven beschreven cyclus geldt voor vruchtbare vrouwen die geen hormonale anticonceptie zoals “de pil”gebruiken. Bij de meeste pillen is de hormoonsamenstelling van dien aard dat de afscheiding uit de schede gedurende de hele cyclus ongeveer hetzelfde is: dit kan zowel witte afscheiding als dunne, heldere slijm betreffen.

Verdere antwoord: Inlegkruisjes worden over het algemeen afgeraden omdat deze niet ademen. Er zit nl. een plastic laagje in een inlegkruisje. Katoen ademt (de meeste kruisjes in ondergoed zijn van katoen). Hierdoor blijft het ondergoed minder nat waardoor er ook minder smet en minder geurt ontstaat. Toch kan vooral gedurende de “wet days” meerdere malen verschoning van ondergoed aangewezen zijn. Er bestaan overigens ook katoenen inlegkruisjes (merknaam Vivas).

Een afscheiding welke riekt kan ook door een overgroei aan bacterieën of door een andere vaginale infectie komen. Het is dan raadzaam om naar je huisarts te gaan zodat dit onderzocht en/of behandeld kan worden.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

vagina