Weet u bijbelse argumenten en teksten voor het afwijzen van discriminatie? We mo...

Ds. A.J. van den Herik / Geen reacties

Vraag

Weet u bijbelse argumenten en teksten voor het afwijzen van discriminatie? We moeten hier namelijk een werkstuk voor maken, met bijbelse onderbouwing.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik ben wat onzeker over de eigenlijke vraag die je stelt.  Ik proef er namelijk ook de vraag in naar onze verhouding tot vreemdelingen/allochtonen. Als je iets daarover wilt weten, hoor ik dat graag van je. Nu ga ik alleen in op de feitelijke vraag.

Discriminatie -onderscheid maken tussen mensen op grond van uiterlijke kenmerken- is tegen Gods wil en wet. De samenvatting van de wet leert ons duidelijk, dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf (Deut. 6:5, Lev. 19:18, Markus 12:30, Lukas 10:27). Over wie onze naaste is bestaat in de Bijbel geen enkele twijfel. Dat is iedereen met wie wij in aanraking komen. Een klassieke onderbouwing daarvan vinden we in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan (Lukas 10:25-37).

Vanuit de schepping is iedereen gelijk. Er is geen verschil tussen mensen vanwege afkomst, ras, taal, huidskleur, opleiding of andere uiterlijke kenmerken. Geen enkel mens is belangrijker dan een ander. Het is zelfs zo dat God het verachte van deze wereld uitkiest. Wat bij mensen indruk maakt, doet dat nog niet bij de Heere. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan (1 Samuël 16:7). God ziet of we Hem vrezen en dienen. Dat is uiteindelijk het enige wat telt. Denk maar aan de grote schare die niemand tellen kan uit alle geslachten, tongen, natiën en talen (o.a. Openb. 5:9).

In de landen rondom het oudtestamentische Israël werd tijdens een rechtszaak nog wel eens rekening gehouden met iemands sociale positie. Iemand die slaaf was kreeg soms een zwaardere straf voor hetzelfde vergrijp dan iemand die machtig en invloedrijk was. Discriminatie op grond van sociale positie dus. De Bijbel rekent daarmee af. In talloze wetten wordt benadrukt dat rechters niet mogen kijken naar iemands afkomst. Iedereen is voor Gods wet gelijk. Een rijke mag niet worden bevoordeeld boven een arme en ook niet andersom (bijvoorbeeld Leviticus 19:15). Elk leven telt evenveel!

Ik hoop dat ik je vraag zo afdoende beantwoord heb.

Ds. A. J. van den Herik

Ds. A.J. van den Herik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle