Gelijkenis van de Parel

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er concreet bedoeld met “Christus kopen”? Dit haalt men uit de gelijkenis van de Parel. De grote Parel is dan Christus. En wat wordt er dan bedoeld met die kleine pareltjes? En hoe weet je of je alleen op Christus bouwt en niet op teksten, ervaringen of consciëntieovertuigingen? En is het waar dat de duivel al het werk van de Heilige Geest na doet? Kan de duivel een mens zijn zonden laten zien, daarover laten verdriet hebben en een mens laten geloven dat hij zalig zal worden? Kan iemand met een schijnbekering zeggen: Mijn Heere en mijn God? De dominee zegt dat er heel veel mensen zijn die zich bedriegen. Daar word ik echt bang van. Bang dat dat bij mij ook zo is. Ik hoop dat u een beetje een antwoord kan geven op deze vragen.

Antwoord

Beste vrager,

Jij stelt een heleboel vragen tegelijk. Ik merk dat je naar het goede antwoord zoekt en dat er tegelijk stemmen zijn die je in verwarring brengen.

Laten we bij het begin beginnen. Jij vraagt: wat is dat: Christus kopen! Je hebt die uitdrukking gehoord in een preek over de gelijkenis van de parel van grote waarde. In die gelijkenis vind je het antwoord: dat je er alles voor over hebt om de Heere Jezus te bezitten. Wat is dat alles? Alles wat je hebt, misschien wel die kleine pareltjes die je niet graag wilt kwijt raken. Wanneer je een keer gezien hebt Wie de Heere Jezus is, dan wordt Hij je alles waard. Wat kost deze Parel? Als je niets hebt, kost Hij je niets. Hij geeft immers aan armen uit genade, om niet. Als je alles hebt, kost Hij je alles. Denk maar aan de rijke jongeling.

Hoe weet je dat je je niet bedriegt? Mijn opa leerde me een versje: Weg wereld, weg schatten, gij kunt niet bevatten hoe rijk ik wel ben. Ik heb alles verloren maar Jezus verkoren, Wiens eigen ik ben. Weet je wat echt is: als je met Petrus mag zeggen: Heere, tot Wien zou ik heengaan, Gij hebt de woorden van het eeuwige leven. Anders gezegd: als je ontdekt dat Hij de Enige is, Die je kan zalig maken van je zonden.

De satan probeert inderdaad de Heilige Geest na te doen. Hij is de aap van God. En mensen met een schijnbekering kunnen inderdaad zichzelf een heleboel wijsmaken. Maar weet je wat de duivel je niet leert: dat de Heere Jezus alles waard is omdat Hij de Parel van grote waarde is. Satan wil je altijd wijsmaken, dat je naast de Heere Jezus er ook nog wel wat andere schatten op na mag houden. En een schijnbekeerde kan heel wat denken en doen, maar weet je wat hij nooit zal bidden: "Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg". Zoek het maar bij de Heere Jezus. Hij heeft nog nooit iemand afgewezen die in angst tot Hem vluchtte.

Ik hoop dat je zo een beetje antwoord hebt gekregen en dat jouw dominee de Heere Jezus lokkend en gunnend zal aanprijzen.

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

gelijkenis