Zeven geesten die voor Gods troon zijn

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

In de zegenbede staat iets over zeven geesten die voor Gods troon zijn. Nu vroeg ik me dus af, wie of wat zijn deze geesten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag komt overeen met wat staat in Openbaring 1:4. Daar groet Johannes de zeven gemeenten. Dat wil zeggen de gemeente/de kerk van alle tijden en plaatsen. Het getal zeven als getal van de volheid is in het laatste bijbelboek geliefd. Johannes groet in de Naam van God drieënig. En wel God in de openbaring van Zijn grootheid en heerlijkheid door de eeuwen heen.

Vandaar van de Vader: Die is en Die was en Die komen zal. Voordat de Heere Jezus Christus in de verzen 5, 6 in al Zijn heerlijkheid genoemd wordt is er sprake van de zeven Geesten. Daarom ongetwijfeld bedoeld als de Heilige Geest in al Zijn volheid en verschillende werkzaamheden. Denk ook aan de kandelaar in het Heilige met de zeven armen als zinnebeeld van de Heilige Geest.

Juist in het laatste bijbelboek waarin zulke indrukwekkende en ontzaglijke dingen beschreven worden klinkt door: Zie op God, besef hoe heerlijk de Heere is. Zo is dit boek het troostboek van de Kerk temidden van tegenspoed, verdrukking en vervolging.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

votum-groetzegen