Invloed cultuur op muziek(instrumenten)

M. Kramer / Geen reacties

Vraag

Heeft cultuur ook invloed op muziek en instrumenten en zijn ze ook een middel om God te loven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt of cultuur ook invloed heeft op muziek en instrumenten en of ze ook een middel zijn om God te loven. Als je spreekt over cultuur ga ik ervan uit dat je dit bedoelt in de betekenis van beschaving. De beschaving van een volk.

Heeft cultuur invloed op muziek? Ja, zeer zeker. Op muziekinstrumenten? Ook dat, ja. Waarom? Als je naar de verschillende toonstelsels kijkt die in de muziek voorkomen dan zie je dat de toonstelsels van bijvoorbeeld de oosterse volken zoals de Chinezen en de Hindoes slechts het octaaf gemeen hebben. Deze volken kennen veel meer tussenliggende tonen. Dit is ook duidelijk te horen in hun muziek.  Deze verschillende ontwikkelingen in de muziek komen voort uit de verschillenden beschavingen “culturen”.

De geschiedenis van de westerse kunstmuziek begint eigenlijk met de muziek van de christelijke kerk. Maar voortdurend hebben kunstenaars omgekeken naar verschillende beschavingen om daaruit te leren. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de ontwikkeling van de muziek. Verschillende perioden kennen we in de muziek: renaissance, vroege barok, opera en vocale muziek in de late 17e eeuw, instrumentale muziek in de late barok, de romantiek en ga zo maar door. Al deze muziek kenmerkt zich door de tijd waarin het geschreven is. Als je de ontwikkeling van de instrumenten bekijkt zie je daar ook grote veranderingen. Doordat men andere muziek ging schrijven moesten soms instrumenten aangepast worden. Ook andersom  gebeurde dit. Er werden nieuwe instrumenten ontdekt, ontwikkeld. Hier werd dan weer muziek voor geschreven en werden deze instrumenten opgenomen in bijvoorbeeld het orkest.

Ook vandaag de dag is de muziek nog steeds in ontwikkeling. Ook de instrumenten worden verder ontwikkeld. Denk aan de electronische muziek(instrumenten). Wij leven in een high tech cultuur(beschaving) dit is terug te vinden in de muziek en muziekinstrumenten.

Kun je met muziek en muziekinstrumenten God loven? Kan het een middel zijn? Je moet je goed bedenken dat een gevallen mens God niet meer recht kan loven! Als je bedoelt of het een middel kan zijn dan zeg ik, ja!! Het is heel bijbels dat er muziekinstrumenten gebruikt worden. Maar zij zijn dan een middel om God te loven, ter ondersteuning. Met muziek kun je je innerlijke gevoelens uiten.  Een voorbeeld van de kracht van muziek. Stel, je voelt je boos en opstandig.  Misschien zelfs opstandig tegen God. Dat noem je ook wel aanvechtingen van de duivel. Er is een goed middel om daar tegen te vechten, muziek!! Pak je instrument maar, ga maar psalmen spelen en zing van binnen maar mee. Daar kan de duivel echt niet tegen. Muziek kan waardevol zijn. Maar probeer er altijd de eer van God in te zoeken. Dat is helaas vaak ver te zoeken. Dan gaat het om de persoon die de muziek maakt. Of dan gaat het om je eigen kunnen.

Denk er altijd aan als je muziek luistert of maakt, is dit tot eer van God? Als je daarnaar streeft krijgt muziek een grote waarde. Maakt het uit met wat voor instrument? Sommige instrumenten liggen gevoelig. Waarom? Ze roepen gedachten op van bepaalde muziekvormen. Denk daarbij aan instrumenten die popgroepen e.d. gebruiken. Er zijn daarnaast zoveel andere instrumenten die dit niet oproepen en die werkelijk prachtig zijn om naar te luisteren of te bespelen. Zoek dat op.

Augustinus zei: “zingen is twee keer bidden”, de grote waarde van muziek.