Een aantal vragen over sensilube (gekocht bij Kruidvat). Zitten er nadelen aan h...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Een aantal vragen over sensilube (gekocht bij Kruidvat). Zitten er nadelen aan het gebruik ervan? Kan het schadelijk voor de ongeboren baby zijn? Wordt de kans om zwanger te worden iets kleiner? Wat denkt u, gebruiken veel mensen dat? Wat is uw mening over het gebruik hiervan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het beste glijmiddel voor vaginale penetratie is het vaginale vocht zélf. Dit vocht lijkt op water en komt uit de poriën van de vagina, een beetje zoals zweet uit de huidporiën. Het gaat dan ook niet om klieren die stoffen afscheiden. Vrouwen krijgen pas een vochtige vagina als ze seksueel opgewonden raken.

De meest voor de hand liggende en ook bekendste reden om een glijmiddel te gaan gebruiken is vaginale droogheid. Vaginale droogheid is een veel gehoorde klachten tijdens de menopauze, in de weken na de bevalling, tijdens de periode van borstvoeding en bij bepaalde hormonale behandelingen. Ook sommige medicamenten hebben deze onaangename bijwerking. Daarnaast kan de vagina niet vochtig genoeg worden tijdens het vrijen, waardoor de penetratie pijnlijk is. De belangrijkste oorzaak is een gebrek aan libido (zin in vrijen) of een te kort voorspel.

In deze gevallen kan een glijmiddel het ongemak wegnemen en eventueel zelfs de pijn verzachten. Het middel maakt de vagina namelijk voldoende nat, waardoor het vrijen prettig en comfortabel wordt. Wanneer een vrouw pijn heeft bij het vrijen, bestaat het gevaar dat ze een heel negatieve reflex gaat ontwikkelen tegenover seks en uiteindelijk deze misschien gaat blokkeren. Want door de verwachte pijn, raakt een vrouw niet opgewonden; omdat zij niet opgewonden raakt, wordt zij niet vochtig genoeg waardoor penetratie pijnlijk is. Door de pijn verdwijnt alle zin in seks. In dat geval is het beter om een pijnlijke penetratie te voorkomen en een glijmiddel te gebruiken.

Ook het gebruik van condooms kan een reden zijn om een glijmiddel of gel te gebruiken. Een condoom vereist namelijk een perfecte vaginale vochtigheid waarbij een glijmiddel uitkomst bied. Maar niet alleen deze groepen gebruiken een glijmiddel. Een glijmiddel kan ook gewoon voor het plezier worden gebruikt. De gel maakt het glijden zachter en intiemer, iets waar de slijmvliezen in de vagina heel sterk op reageren. Het glijden voelt anders aan. Uw partner kan ook een klein druppeltje ervan op zijn vinger aanbrengen, alvorens hij uw clitoris gaat strelen. Vaak begint de natuurlijke vaginale bevochtiging niet onmiddellijk door handmatige streling, waardoor elke aanraking, zacht of hard, als pijnlijk of irritant wordt ervaren. Een beetje glijmiddel helpt hierbij.

Glijmiddelen worden veel gebruikt. De meest gebruikte glijmiddelen zijn op waterbasis. Aan deze middelen zitten geen nadelen: ze vlekken niet, zijn transparant en geurloos. Zij hebben geen invloed op het ongeboren kind. Of zij invloed hebben op de kans op zwangerschap is afhankelijk van welk glijmiddel gebruikt wordt. Pre-seed is een glijmiddel welke beweert de vruchtbaarheid niet nadelig te beïnvloeden.

Groeten,
Drs. J de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch