Drie-Eenheid eenvoudig uitleggen

Ds. L.A. den Butter / Geen reacties

Vraag

Mijn man is sinds een jaar bekeerd en heeft veel vragen over het geloof, waar ik niet altijd een antwoord op kan geven. Hij heeft het vooral moeilijk met het begrijpen van God als Drie-Eenheid. Kunt u mij dit op een 'eenvoudige' wijze uitleggen, zodat ik het voor hem kan vertalen (hij is Engels).

Antwoord

Allereerst moeten we maar beginnen met te zeggen dat een eenvoudige uitleg, zodat we de Goddelijke Drie-eenheid zouden gaan begrijpen, niet mogelijk is. Wij kunnen met ons beperkte en bovendien door de zonde verduisterde verstand God niet begrijpen. God is niet te vatten in onze gedachten. Hij is God en wij zijn schepselen door Zijn hand voortgebracht.

Dit te beseffen en te belijden is van groot belang, want de belijdenis van de Drie-eenheid is niet iets wat wij mensen hebben ‘bedacht’ (Dat willen de Jehova’s getuigen ons wel doen geloven, maar het is geen menselijke denk-constructie!). De belijdenis van Gods Drie-eenheid is als het ware een stamelend naspreken van de wijze waarop God Zich in Zijn Woord aan ons openbaart.

In de Bijbel openbaart God Zich als de Éne ware en levende God. En tegelijkertijd openbaart Hij Zich in datzelfde Woord als God de Vader Die zondaren verkiest; God de Zoon Die zondaren verlost en God de Heilige Geest Die zondaren wederbaart.

God is één God. En toch heeft niet de Vader aan het kruis gehangen maar de Zoon. Niet de Zoon is uitgestort op de Pinksterdag maar de Heilige Geest. En het is niet de Heilige Geest Die eiste dat er recht werd gedaan maar de Vader. Maar het is wel de éne God Die geen lust heeft aan de dood van zondaren maar hierin: dat zij zich bekeren en leven zullen.

De Goddelijke Drie-eenheid is niet uit te leggen zodat we het begrijpen kunnen, maar wil geloofd worden opdat we Hem aanbidden zullen. Het is de Éne levende God Die zondaren roept vanuit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Maar de Bijbel openbaart dat in het éne werk van de redding van een verloren zondaar de drie Personen van de Goddelijke Drie-eenheid Ieder hun eigen ‘aandeel’ -om zo te zeggen- hebben.

In de redding van een zondaar is het de Heilige Geest Die overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. En Die een zondaar tot Christus leidt. Het is de Zoon Die de zonden van een zondaar overneemt een betaald heeft aan het kruis. En Die met Zijn bloed alle ongerechtigheid wil bedekken en de zondaar wil heiligen tot eer van Gods Naam. Zo brengt de Zoon verloren zonen weer terug tot de Vader in het Vaderhuis. En dan blijkt dat het God de Vader is geweest Die van eeuwigheid af al die zondaar op het oog had om hem te redden tot zijn eeuwig behoud en tot de verheerlijking van Zijn Naam. Zo is het de Éne God Die in de drie Personen Die aan het werk is tot behoud van zondaren. De Éne God bestaat in (niet: uit!) drie Personen. Bij elk van de Personen en bij alle drie van de Personen komen wij in aanraking met God Zelf.

Dat zo te mogen ontdekken in Gods Woord -en daarom ook in de beleving van het geloof- heeft de Kerk tot de belijdenis van de Drie-enige God gebracht. Zo heeft God Zich bekend willen maken in Zijn Woord. Zo heeft de Kerk Hem dan ook te geloven, belijden en aanbidden.

Ds. L.A. den Butter

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid