Breken met alle popmuziek

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Een jaar geleden heb ik gebroken met alle popmuziek. Ik geloof dat God mij hier uit geholpen heeft. Nu heb ik ook een lieve vriendin. Zes jaar lang luistert ze radio&pop. Ze weet dat het fout is. Ze wil ermee stoppen. Maar ze kán het niet. Het GAAT niet. Samen hebben we gesmeekt, gebeden tot Jezus of Hij ons helpen wilde, maar het lijkt wel of Hij zo ver weg is. De drang om te luisteren is bij haar zó ontzettend groot. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Elke dag bid ik, maar het helpt niet. Ik ben zo moedeloos zo radeloos. Alstublieft wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je vraag probeer te beantwoorden, wil ik eerst een paar positieve dingen opmerken. Allereerst: wat fijn dat jouw ogen zijn opengegaan voor de gevaren van popmuziek. Je gelooft dat God jou eruit geholpen heeft. Daar mag je dankbaar voor zijn en blijven. Meer dan dat: blijf dat geloof 'vasthouden', dat God het is geweest die jou geholpen heeft. Wat ook goed is, is dat je vriendin ook beseft en weet dat het verkeerd is om te luisteren naar de popzenders op de radio. Als zij ermee wil stoppen is dat gelukkig een teken dat ze er geen vrede mee heeft. Ook is het 'fijn' dat je samen kan bidden en smeken. Dat het een gezamenlijke gebedsworsteling is. Je bent nu samen op deze geestelijke weg en in deze geestelijke strijd gekomen. Probeer dat wel te zien als een zegen in deze moeilijke situatie. Maar, dat neemt niet weg dat het inderdaad heel moeilijk is.

Je geeft namelijk aan dat er een dubbel probleem is: de strijd met de radio en de strijd met het 'onverhoorde gebed'. Enerzijds lijkt de aantrekkingskracht van de radio onbeperkt (die macht wint het steeds weer), anderzijds lijkt Jezus zo ver weg. Laat ik er een paar dingen van zeggen.

a. Probeer er samen eens over te praten over de vraag: waarom luister je eigenlijk zo 'gekluisterd' naar de radio? De macht van dat ding is erg groot, maar waarom eigenlijk? Is het zo dat je vriendin door de radio wordt meegenomen in een soort wereld waar ze zich uiteindelijk het meest toe voelt aangetrokken? Ze weet dat het fout is, maar toch gaat het niet voorbij. Praat er eens met elkaar over, wat ze voelt als ze zich laat gaan in die radiowereld. Wat roept die muziek in haar op, wat doet de sfeer van de popzender met haar? En, ga dan wat verder: welke behoeften in haar worden daarmee vervuld? Blijkbaar is er iets bij je vriendin, een soort behoefte, die haar er toe aanzet om te luistern. Een hang naar die wereld van de popmuziek, het verlangen naar een soort 'droomwereld' om de werkelijkheid te ontsnappen, een gevoel van even weg te zijn van van alles en nog wat? Het is zo dat zenders zoals Radio 538 en al die anderen je een soort toegang geven tot een 'andere wereld', ze maken je los van de realiteit om je heen, door voor je gevoel een soort 'vrijheid en blijheid' te geven. Het 'feel good' niveau is vaak erg hoog. Maar, zit daar soms een onbesproken probleem, een behoefte, dat ze daarom wel weet dat het fout is, en wel wil stoppen, maar het niet kán. Waarom kán ze dat niet...?

b. Dat jullie samen bidden is goed, dat jullie samen de ervaring opdoen van een onverhoord gebed doet pijn. Dan lijkt de hemel wel van koper. Ik denk dat dat ook alles te maken heeft met het voorgaande. Wat zou het goed zijn als je samen in de gaten hebt waarom ze niet kán stoppen. Dan kan je dat samen voor de Heere brengen. Nee, niet als een voorwaarde, zo van: jij moet weten wat er aan de hand is, en als je dat weet, dan mag je het vragen, en dan wil God je verhoren. Nee, bid eerst maar of de Heere duidelijk wil maken waarom ze niet kán stoppen. Echt, ga door met bidden en smeken! De Heere hoort ons altijd! Dat is geen garantie dat gebeden worden verhoord op onze manier, maar God vergist zich niet. Bidt dus eerst of de Heere jullie wil laten zien waarom die kracht zo sterk is, en welke 'behoefte bevredigd wordt' door de radio.

c. De Heere is een God die soms wonderlijke wegen gaat. Je spreekt over moedeloosheid en radeloosheid. Ik kan me dat wel voorstellen, het valt echt niet mee. Zoiets bederft veel in je leven. Tegelijk spreek je over jullie gezamenlijk gebed, en jouw persoonlijk gebed. Ik weet wel, dit is heel moeilijk, maar... Misschien is het juist ook wel goed, is het iets van Gods bijzondere leiding in jullie leven, dat jullie samen deze strijd doorworstelen, en dat het geestelijk toch nuttig is. Gods gedachten gaan hoger en dieper dan je eigen gedachten. Probeer dus die rust in je hart toe te laten, dat God zich niet vergist, en dat jullie gebedsworsteling nooit vergeefs is. Ook deze zonden wil Jezus Christus je vergeven, laat het je dan ook brengen tot Hem...!

d. Toch moet ik hier wel nog iets anders bij zeggen. Als ze niet kan stoppen met radio-luisteren geeft dat ook aan dat er de gelegenheid is om te luisteren. Kijk, op sommige plaatsen ontkom je er niet aan dat je het hoort. Maar, als je thuis bent, op je kamer, en je hebt daar een 'soundblaster' staan met voorgeprogrammeerde zenders (bij wijze van spreken), dan is de verleiding ook wel erg groot. Kijk, je kan aan de Heere vragen of Hij je de moed en de kracht wil geven om ermee te kappen, maar dat impliceert misschien ook wel dat voorlopig die soundmachine even van de kamer moet gaan. Simpel: je moet de kat niet op het spek binden. Paulus zegt: “dood dan uw leden die op de aarde zijn...”. Dat is radicaal en totaal en soms moet je ook radicale keuzen maken. CD's met 'verboden muziek' onder de hamer, de radio de kamer uit, of zorgen dat er andere, wel verantwoorde muziek aanwezig is. Je moet ook keuzen maken. Als je ergens niet mee kan stoppen, moet je zorgen dat je het niet meer kan doen. Dat is ook een stukje bekering...

e. Als God jou eruit geholpen heeft, kan Hij dat dan niet doen bij je vriendin? Misschien op een andere wijze, meer radicaal en totaal. Maar, Hij is en blijft Diezelfde God. Verwacht het van Hem! Geef de moed en het geloof niet op. Maar strijd de goede strijd! Vooral, laat dit alles je dichter bij Jezus brengen. Hij weet wat je nodig hebt.

Ik wens jullie samen Gods zegen toe!

Vriendelijke groeten,
ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

popmuziek