Boeddhistische psychotherapeute

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Ik loop op dit moment stage in een psychotherapeutische dagkliniek voor mensen met persoonlijkheidsstoornissen. Deze kliniek is niet christelijk en ik krijg supervisie (wat soms wel individuele psychotherapie lijkt) van een psychotherapeute die boeddhistisch is. Kan ik als christen supervisie van haar krijgen zonder door haar boeddhistische ideeën negatief beïnvloed te worden?

Antwoord

Ja, dat kan. Als het een professionele psychotherapeute is, dan heeft zij geleerd haar eigen geloofsuitgangspunten buiten de supervisie te houden. Dan heeft zij ook geleerd om de geloofsstandpunten van de supervisant te respecteren. Supervisie is een vorm van begeleiding met een bepaald en dus beperkt doel. Dan moet het mogelijk zijn om als christen een goede en leerzame begeleiding te ontvangen van iemand met een boeddhistische achtergrond.

Het is wel mogelijk dat je desondanks de indruk krijgt met boeddhistische gedachten te worden beladen. Je christelijk verstand, gevoel en intuïtie moet je dan ook niet thuis laten tijdens de supervisie. Waar je het idee hebt, dat dat op een dwingende manier naar je toe komt, zodat zij je niet vrij laat om het af te wijzen, dan moet je aan de bel trekken. Dat is je recht en daar kun je vrijmoedig gebruik van maken. Ik denk dat de opleiding die je volgt en de stage die daarbij past aangeven dat je daartoe in staat moet zijn.

Het kan zijn dat op vanwege dergelijke redenen de supervisie niet echt van de grond kan komen. Toch is het niet zo dat dat als vanzelfsprekend moet worden verwacht. Het is goed mogelijk dat je een leerzaam traject kan volgen.

Ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

boeddhisme