Zaterdagavond in de kroeg en zondag in de kerk

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ds. Heikamp, u weet dat er een aantal reformatorische gebieden zijn in Nederland (o.a. Staphorst), waar toch heel veel jongeren in het weekend in de kroeg zitten. In zulke gebieden is er bijna altijd wel een groep die zich daarvan afzondert en hier niet in meegaat. Daar hoor ik ook bij. Nu heb ik een leuke jongen leren kennen, maar hij zit 's zaterdagavond in de kroeg en zondag in de kerk. Hoe moet ik hiermee omgaan? Mag ik deze relatie aangaan?

Antwoord

Het is vechten tegen de bierkaai om dit kwaad te bestrijden. Het zit gewoon in de cultuur ingebakken dat jongeren al vroeg naar de kroeg gaan en wanneer die sluiten gaan ze bijvoorbeeld naar Meppel om daar verder drinken tot in de vroege uurtjes van de zondag.

Voorheen kwam de jeugd nog voor twaalf uur thuis, maar helaas is dat ook al niet meer zo. Er wordt veel tegen gewaarschuwd en we gaan in gesprek met de jongeren om hen tot bezinning te brengen. We trachten het ook na gesprek in het gebed voor de Heere neer te leggen. Dat is onze enige hoop. Gelukkig zijn er ook jongeren die in deze praktijk niet meegaan.

Zoals je weet geef ik iedere week aan honderden jongens en meisjes catechisatieles. Ik doe dat met vreugde en over de orde hebben we niet te klagen. Jouw vraag heb ik, in bedekte termen natuurlijk, neergelegd in de groep en gevraagd: wat moet ik dit meisje antwoorden? Helaas wilde niemand reageren. Ze vinden het gewoon een domme vraag. Vooral als je uit een andere cultuur komt, waar dit leven geen praktijk is, dan botst dat met elkaar.

Toch moet je met die jongen in gesprek gaan en blijven om tot een oplossing te komen. In Gods Woord lezen we bijvoorbeeld van Izak dat hij biddende was in het veld. Hij vroeg om een meisje die de Heere mocht vrezen. Dat is het antwoord op jou vraag. Tracht het neer te leggen voor de Heere en bidt Hem om raad en bijstand.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

uitgaan