Donder van de wet

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

De dominee vroeg: “Gemeente, hoort u de donder van de wet?” Maar de wet is toch ook belofte? Hij zei ook dat de Kerk ook telkens opnieuw wakker geslagen moet worden, maar past het woord “geslagen” hier wel bij? Hij waarschuwde om niet te rusten in “wat er is gebeurd en in gestalten”. Dus niet in ervaringen en gestalten. Maar als er zoveel wordt gepreekt over gestalten, is het dan zo gek dat zoveel gemeenteleden dat doen? En zoveel wroeten en zoeken in zichzelf? Wordt dit dan niet heel erg in de hand gewerkt en is het dan niet heel verwarrend en tegenstrijdig als hij dit zegt?

Antwoord

Beste lezer,

Als de dominee zegt: “Gemeente, hoort u de donder van de wet”, is dat een dogmatische uitspraak. Ik zeg niet dat die niet gemaakt mogen worden in een preek (bijv. als je preekt over een tekst als: door de wet is de kennis der zonde) maar ik zou de dominee aan willen raden het daarbij niet te laten. Het is beter het gebod in zijn concreetheid te prediken, opdat de wet als ''donder'' zou kunnen werken in haar ontdekkende kracht door de H. Geest. Daar is niets op tegen. Integendeel. Als jij zegt dat de wet ook belofte is, dan zet je er terecht het woordje ''ook” bij. In Christus zullen we de wet van harte gaan doen. Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, zegt de profeet. Maar dat neemt zeker ook de ontdekkende, naar Christus toedrijvende kracht van de wet niet weg. Ook die functie heeft de wet, als het goed is ook in de prediking.

Wat het “wakker slaan” betreft: Ach, de Heere haalt wel eens fors uit en dat is nodig ook. Het mag van mij ook ''wakker schudden” zijn of “wakker houden”, want het gaat er werkelijk niet altijd hardhandig toe. De Heere werkt ook wel eens heel liefelijk en zacht. De waarschuwing om niet te rusten in gestalten is op zich terecht. Wij moeten op Christus en de belofte rusten, niet op ondervindingen. Die kunnen hooguit een bevestigende rol vervullen. Wie op ervaring drijft is doorgaans zeer onstabiel, want ervaringen zijn heel fluctuerend.

Natuurlijk heb je wel gelijk als je zegt dat de predikant de mensen dan ook maar beter niet het oerwoud van de ervaringen kan binnenleiden. Er zijn predikers -al kan ik niet beoordelen of die van jou daar bij hoort- die bevindelijk willen preken om de bevindingen, die dan ook als soort norm en maatstaf worden voorgehouden. “Zo gaat het met Gods volk.” Dan wordt het inderdaad een spanningsveld. Ze moeten er zijn, maar je mag er niet in rusten. Dat laatste is en blijft in elk geval waar. Het eerste daarvan geldt: de bevinding moet wel uit de Schrift opkomen en duidelijk daaruit blijken. Ze moet niet in de Bijbel ingelezen en eraan opgelegd zijn. Dan gaat het veel te veel een eigen leven leiden. De Bijbel zelf is bevindelijk genoeg. Wij hoeven die echt nog niet eens bevindelijker te maken met onze diepzinnigheden. Helaas kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daarin niet altijd de juiste maat wordt gehouden. Hopelijk door jullie dominee wel.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

wet