Vorig jaar zat ik vaak achter msn daar praatte ik met mijn neef over seks en zo,...

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Vorig jaar zat ik vaak achter msn daar praatte ik met mijn neef over seks en zo, naaktfotós maken en zelfbevrediging. Hij wilde dat heel graag met mij doen en ik ben zo dom geweest om telkens ja te zeggen. Later heb ik via msn gezegd dat ik het niet meer wilde. Hij vond dat ook wel goed. Nu is mij probleem dat ik heel bang voor hem ben. Hij kan me zomaar ergens mee pakken. Ik wil eigenlijk niks meer met hem te maken hebben, maar dat gaat niet want hij is mijn neef. Wat moet ik doen?

Antwoord

Het is een vrij veel voorkomend probleem met meestal een oudere ervaren man, een neef, oom, vriend, onbekende, die stapje voor stapje zijn "slachtoffer" overhaalt voor de webcam verder te gaan. Er is sprake van verleiding en vaak ook van macht. Dat verklaart waarom dit meisje bang is. Het is haar in zekere zin overkomen en ze ziet in dat dit niet goed was. Ze heeft er een punt achter gezet en dat is goed.

Dat die neef op de achtergrond blijft, wellicht gaat dreigen of haar nog eens of nog meer zal vragen is een reëel gevaar. Mijn advies zou zijn om daar duidelijk over te zijn, bijvoorbeeld in de trant van te zeggen of te mailen: "Beste neef, wat gebeurt is, is fout van ons beiden. Ik heb er een punt achter gezet. Ik verwacht dat je mijn beslissing respecteert. Indien je blijft aanhouden ben ik genoodzaakt maatregelen te nemen."

Als hij dan nog aanhoudt zou ze er aan kunnen toevoegen: "Ik voel mij nu slachtoffer van jouw dwang. Om daar van af te komen zal ik overwegen aangifte bij de politie doen."

Hartelijke groet,
Prof. dr. J. C. Borst