Sinds ongeveer een jaar heb ik er last van dat ik wel eens dingen vergeet te doe...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds ongeveer een jaar heb ik er last van dat ik wel eens dingen vergeet te doen. Ik heb het dan wel erg druk, maar toch... Ik vergeet dan bijv. iets mee te nemen of iets te doen. Het zijn vaak echt domme dingen. Ook zeg ik dan wel eens dingen verkeerd, bijv. gisteren ben ik weg geweest (terwijl het toen zondag was en ik zaterdag, eergisteren dus bedoel). Ook schrijf ik wel eens dingen verkeerd op. Ik moest pas mijn geboortedatum ergens voor invullen. In plaats van '85 schreef ik '84 op. Terwijl ik dit natuurlijk echt wel weet. Pas een aantal weken later kwam ik hierachter, omdat het toen dus verkeerd op een formulier voor mij stond. Maar nu is mijn vraag: Is dit iets om mij zorgen over te maken? Of overkomt dit iedereen wel eens? Ik ben het namelijk niet gewend van mezelf en baal er flink van.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vergeetachtige,

Je vraagt of je je zorgen moet maken over je vergeetachtigheid. Ja, vind ik. Als ik goed interpreteer wat je schrijft heeft het te maken met twee dingen die je alleen zélf veranderen kunt. Als je wilt, want dat kost je wel energie! In de eerste plaats ben je druk... te druk misschien? Loopt je hoofd over, om het maar zo te zeggen? Dan is het niet zo’n wonder dat je wel eens wat vergeet, want er kan gewoon niet méér bij, nietwaar! Minder doen dus óf de dingen ánders aanpakken.

In de tweede plaats leg je de lat voor jezelf wel erg hoog, geloof ik. Ben je een perfectionist die echt alles heel erg goed wil doen en het eigenlijk niet van zichzelf accepteert dat ze fouten maakt? Wat zijn fouten eigenlijk? Denk er eens over na, wat échte fouten zíjn en wat jij fouten nóémt: daar kan namelijk verschil tussen bestaan! Als het gaat om wat jij zo noemt, maar waarvan een ander zou zeggen dat het helemaal niet verkeerd is, dan heeft het te maken met je eigen perfectie, met je hóùding tegenover datgene waar je mee bezig bent of wat je wilt gaan doen: alleen jijzelf hebt daar last van! Voorbeeld: die vergissing van je geboortejaar. Jíj vindt het erg, het zit jou dwars terwijl degene die het formulier moet verbeteren waarschijnlijk alleen maar z’n schouders ophaalt, het jaartal verandert en doorgaat met z’n werk.

Mag je nooit wat vergeten? Jawel, hoor. Je hoeft niet volmaakt te zijn. Sterker nog, dat kùn je niet eens, hoe goed je ook je best doet! Natuurlijk vergeet iedereen wel eens wat, kijk maar om je heen naar collega’s of studiegenoten. En is dat dan onvergeeflijk? Welnee, het is alleen maar lastig. Ken je het gezegde “wie zijn hoofd niet gebruikt, moet zijn voeten gebruiken”? Soms een keer extra lopen... nou ja, en wat dan nog?

Is er iets aan te doen? Ja. Op jouw leeftijd wel, gelukkig. Dingen die je écht níét mag vergeten opschrijven is een goede methode. Neem dan wel een schrift, agenda of zoiets want losse blaadjes raken gemakkelijk zoek (dan weet je soms weer niet waar je die hebt neergelegd). Schrijf dingen die je moet doen -per dag, per week of desnoods per uur- op, zodat je kunt afvinken als je het hebt gedaan. Ook al gaat het om kleine dingen: je zult zien dat het echt voldoening geeft als je iets af hebt, zodat je het ook in je hoofd los kunt laten. Een vaste plek voor je spullen, regelmaat in je dagelijkse leven, orde in je tas en je kasten: allemaal belangrijke zaken die je helpen om je leven, je taken, te overzien.

Neem niet teveel hooi op je vork, zeg “nee” als je van te voren al weet dat het niet gaat lukken. Studie is altijd verdeeld in vakken, in eenheden en als je al werkt hoef je vast en zeker niet álles zelf te doen maar kun je delen met collega’s. Kortom, maak voor jezelf ‘hapklare brokken’ en beloon jezelf als je die verwerkt hebt. Relativeer daarbij je irreële gedachten als “ik mag geen fout maken” en je zult zien dat je zorgen verdwijnen!

Sterkte ermee en succes gewenst.

Groet, Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie