Weefsel bij ingang van de vagina

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en ik  heb een vraagje over het maagdenvlies. Bij mij zit er een stukje weefsel dat dwars over de ingang van de vagina loopt. Tampons kunnen er alleen in en uit door hem helemaal aan de linkerkant in de brengen en uit te halen. Toen ik dit nog niet wist trok ik gewoon aan het touwtje, maar de tampon bleef zitten bij de ingang omdat het bleef 'haken' achter het weefselrandje en het deed vreselijk veel pijn. Nu ben ik er achter gekomen dat er dus een weefselrandje dwars over mijn vagina loopt. Is dit normaal en hoe moet het met eventueel geslachtsgemeenschap later? Moet het vanzelf scheuren of moet ik het weg laten halen? Het is namelijk erg dik, het gaat niet zomaar kapot volgens mij. Alvast bedankt!

Antwoord

Wat je mij beschrijft heb ik eenmaal eerder gezien. Wanneer deze weefselstreng erg dik is, zal deze inderdaad niet zomaar scheuren. Het kan ook hinderlijk zijn bij geslachtsgemeenschap (pijn of de penis kan niet in de schede). Het is raadzaam om een dikke streng chirurgisch te laten verwijderen. Ik raad je aan om naar je huisarts te gaan, deze zal je naar verwachting verwijzen naar een vrouwenarts/gynaecoloog.

Groeten,
José de Jongh-van Hoof, huisarts

Tags in dit artikel:

medischvagina