Enige tijd geleden hoorde ik dat er gepreekt was dat het klimmen in de boom van ...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Enige tijd geleden hoorde ik dat er gepreekt was dat het klimmen in de boom van Zacheüs uit hoogmoed voortkwam. Is dat zo? Zelf denk ik van niet want Zacheüs klom in de boom omdat hij Jezus nodig had. Als je Jezus nodig hebt, betuigt dat toch je het niet meer in jezelf, maar in Hem zoekt? Dat is dan toch juist geen hoogmoed?

Antwoord

Lucas zelf geeft niet de reden aan waarom Zacheüs in de boom klom. Daarom is het beter om er niet al te veel van te zeggen. Natuurlijk is er bij hem wel sprake van een zekere nieuwsgierigheid naar Jezus. Professor Van Bruggen schrijft over het feit dat Zacheüs in een boom klom dit: “Dit is duidelijk een waarnemerspost: hij zoekt geen contact met Jezus en zijn positie verhindert dit zelfs.” Daarom lijkt me het beste om niet al te veel de nadruk te leggen op wat Zacheüs doet en vanuit welke motieven hij dit doet (hoogmoed, of juist verlangen naar de Heere Jezus, m.a.w.: was Zacheüs echt zo´n zoeker?

Het lijkt me beter om de nadruk te leggen op wat Jezus doet: Hij zoekt Zacheüs en wil in zijn huis komen. Om hem te redden. Zo is Hij: een Zaligmaker die mensen opzoekt, zelfs als wij ons voor Hem schuil houden. Zijn opzoekende liefde gaat altijd aan ons zoeken en aan onze liefde vooraf.

Daarin ligt ook de toepassing van dit verhaal: de Heere Jezus is gekomen om verloren mensen te redden. Dat is niet hetzelfde als “mensen die ontdekt hebben dat ze verloren zijn”. Dan zouden we er een voorwaarde van maken. Zacheüs wordt door Jezus zelf aan zijn ellende ontdekt. Maar op een heel bijzondere manier: niet door hem eens flink de les te lezen, maar door hem in liefde op te zoeken. Dát breekt het hart van Zacheüs. Zo is het nog: de opzoekende liefde van Christus verbreekt ons hart.

Ds. P. J. den Admirant