Lieve islamitische Kosovaar leren kennen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

14-04-2004, 00:00

Vraag

Ik zit met een vraag waar ik heel graag een antwoord op zou willen hebben. Ik studeer in Antwerpen en daar heb ik een hele lieve jongen leren kennen. We kunnen goed met elkaar praten en zouden graag met elkaar verder willen. Het is een jongen die uit Kosovo komt en opgegroeid is in de islam. Hij doet er voor de rest eigenlijk niets aan, alleen eet hij geen varkensvlees. Hij zegt dat het geen probleem is dat hij moslim is en ik christen omdat we allebei in God geloven. Ik heb het met hem erover gehad en hij wil desnoods voor mij christelijk worden. Maar als hij dat doet, dan doet hij dat waarschijnlijk voor mij en niet omdat hij er zelf achter staat.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Hij is wel geïnteresseerd in het christendom en wil er best iets over lezen. Is het mogelijk om als christen te trouwen met een niet-kerkelijke, kan dat of zondig je dan tegen de bijbel? Mag je dan wel trouwen in de kerk? Zijn er eenvoudige boekjes die iets vertellen over het christendom zonder te veel moeilijke begrippen?


Antwoord

Bedankt voor je eerlijke vraag. Om met het laatste te beginnen. Je zou eens contact moeten opnemen met Jaap en Ina Hansum (email: jaap.en.ina.hansum@pi.be). Zij werken in Antwerpen in het evangelisatiewerk en kunnen je ongetwijfeld een boekje noemen dat informatie geeft over het christendom. Ik heb geen nader adres. Maar als je contact maakt via email, zeggen ze je zeker, waar ze wonen en hoe je hen bereiken kunt. Wellicht kunnen zij ook meer voor jou doen dan ik op afstand via Refoweb. Jullie zouden zelf hen eens moeten bezoeken en je probleem aan hen voorleggen. Als het niet lukt, wil je dat dan via Refoweb aan mij laten weten? Dan ga ik verder zoeken.

Wat ik je vooreerst wil aanraden is het volgende. Eerst een persoonlijke vraag: ben jij een christen? Dus niet: ben je christelijk (zo opgevoed misschien)? Maar wat betekent het christelijk geloof voor jou? Als het goed is immers bepaalt dat geloof heel je leven, al je doen en laten. En als jij de Heere Jezus kent als je persoonlijke Zaligmaker, dan ben je toch zeker o zo rijk?! Maar dan zal je dat geheim van je geloof ook graag delen met anderen. Stel, dat jouw vriendschap met de jongen uit Kosovo over wie je schrijft, tot een huwelijk zou leiden, zou je dan niet ook graag willen dat hij de Heere Jezus zelf leert kennen en in Hem als zijn Redder leert geloven? Dus je kunt er geen genoegen mee nemen, dat hij “desnoods christelijk” wil worden om jou een plezier te doen. Dat geeft geen soliede basis voor een huwelijk. Als er niet meer is dan dat, zal jullie huwelijk zeker op een teleurstelling uitlopen. Jullie huwelijk kent dan immers niet een draagvlak van dezelfde waarden en normen en dat zal tot grote spanningen leiden. Of het zal betekenen, dat jij je christen-zijn vroeg of laat gaat prijsgeven.
 
Ik denk, dat je daarom aan je vriend niet alleen informatie moet geven over wat het christendom inhoudt, maar ook aan hem duidelijk moet proberen te maken wat het christelijk geloof voor jou persoonlijk betekent. Als het goed is, is dat zo belangrijk voor je, dat je geen huwelijk kunt aangaan met een ongelovige. Vergeet ook maar niet dat het geloof in de God van de Bijbel een totaal ander geloof is dan het geloof in Allah (van de Koran). Je kunt dus niet zeggen dat jullie alle twee wel in God geloven. Meer wil ik er nu niet over schrijven.

Ik zou het heel fijn vinden, als jullie in contact zouden kunnen komen met de fam. Hansum. Zij zullen jullie zeker verder helpen. En wat ik vurig hoop en bid voor jullie, is dat jij en je vriend door hen tot een persoonlijk geloof in de Heere Jezus zult komen. Wees hartelijk gegroet en wat je vooral niet moet vergeten: buig je knieën en vraag de Heere God Zelf om raad. Hij hoort het gebed.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik kreeg in april vorig jaar een grote kwab in mijn hals (opgezette klier). Ook heb ik al heel lang een opgezette buik. Ik lijk wel zeven maanden zwanger. Heb een echo laten maken van mijn buik (lucht...
Geen reacties
14-04-2011
Ik ben een vrouw van eind 30 en ik hou niet van aanrakingen e.d. Tijdens mijn vruchtbare dagen is dit heel duidelijk precies andersom. Dan is alles mooi en liefdevol. Daaromheen lukt het me maar niet ...
1 reactie
14-04-2021
Zes weken geleden is mijn kleinzoon geboren. Nu zijn we er achter gekomen dat mijn ex-schoondochter, toen haar zoontje drie weken oud was, vreemdging. Ze heeft adhd en is behoorlijk labiel. Mijn vraag...
10 reacties
14-04-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering