Hoe moet ik omgaan met mensen die occult belast zijn?

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met mensen die occult belast zijn?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je hebt een vraag gesteld die niet zo gemakkelijk te beantwoorden is: hoe je namelijk moet omgaan met mensen die occult belast zijn. Waarom is het antwoord op die vraag niet zo gemakkelijk? Omdat heel moeilijk te zeggen is wat occult belast zijn precies is. Daar zijn in de geschiedenis nog wel eens ontsporingen mee geweest. In de vroege christentijd werd bijvoorbeeld epilepsie wel als occulte belasting gezien, en daarbij dacht men dan onder andere aan de maanzieke knaap (Matth.17:15; zie ook Luk.9:38-42). Het is duidelijk dat wij dat niet zullen zeggen. Ook homoseksualiteit is wel gezien als occulte belasting. Ook dat zullen wij niet zeggen. Behalve misschien als iemand allerlei seksuele experimenten heeft uitgehaald en tenslotte in de homoseksualiteit is blijven steken. Maar is dat occulte belasting, of gevolg van een zondige levenshouding? Ook bepaalde psychische afwijkingen zijn wel als occulte belasting gezien en men dacht dan aan mensen die van de duivel bezeten waren (o.a. Marcus 5).  Maar de Bijbel spreekt daar niet van. Je kunt natuurlijk denken aan bijvoorbeeld koning Saul (1 Sam.18:10 en 19.9-10). Maar of je dat occulte belasting kunt noemen weet ik niet. Wel dat er sprake is van de boze geest van God en de boze geest des Heeren (Ook 1 Sam. 16:14). Duidelijk is wel dat hij de Heere heeft verlaten en dat de Heere hem heeft verlaten. Je kunt ook denken aan de bezetenen in het Nieuwe Testament, die door Jezus genezen werden. Maar opvallend is dat daar geen verband wordt gelegd tussen bijvoorbeeld zonden en de bezetenheid. Jezus geneest hen, zonder dat Hij spreekt van een bepaald zonden of van schuldvergeving. Ook hoor je Hem niet zeggen: Zondig niet meer, zoals Hij zegt tegen de verlamde in Bethesda (Joh.5:14: ... opdat u niet wat ergers geschiede) en tegen de overspelige vrouw (Joh.8:11). Op z’n minst hadden we dat bij een van de genezingen van een bezetene dan verwacht.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen niet in de greep van de boze kunnen geraken als ze met de boze hebben ’gespeeld’ of hem hebben ‘uitgedaagd’. Dat kan bijvoorbeeld als men zich bezig te houdt met het oproepen, soms zelfs uitdagen, van geesten (al of niet van doden), met toekomst voorspellen (bijv. door glaasje draaien), en men daar helemaal van in de ban raakt. Ook kun je denken aan ernstig drugs- of alcoholgebruik, seksuele verslaving en verloedering enz. Rechte lijnen zijn echter niet altijd te trekken.

Nu is je vraag hoe je moet omgaan met mensen die occult belast zijn. Het is moeilijk daar een antwoord op te geven. Jij zult bepaalde mensen op het oog hebben, met bepaalde verschijnselen, maar ik kan natuurlijk niet zien op wat voor mensen of verschijnselen je doelt. Ik geef je daarom een paar gedachten mee. Hopelijk dat dat je wat helpt.

1. Gebruik de uitdrukking “occult belast” niet te gauw. Of beter: doe het helemaal niet. Je kunt je soms deerlijk vergissen. Hooguit kun je voor jezelf denken dat de duivel iemand in zijn greep heeft, maar ga in die gedachte niet verder. Het helpt je ook niet werkelijk of je die term al of niet gebruikt. Beter is: Als je ziet dat iemand bezig is met bijvoorbeeld het oproepen van geesten of andere vreemde dingen, of de toekomst te weten komen, probeer zo iemand daarvan af te houden. Niet door te zeggen dat hij daardoor occult belast kan raken, want daar zal hij waarschijnlijk niet naar luisteren. Maar door te zeggen dat de geestenwereld de wereld van God is, of het tegendeel: de wereld van de boze, en dat we van beide werelden moeten afblijven. Als hij zich laat leiden door de Bijbel, zou je kunnen wijzen naar Deuteronomium 18:9v. Als het gaat om de toekomst voorspellen e.d., zou je kunnen zeggen dat de toekomst aan God is, en dat (je hebt dat vast wel eens gehoord) het eerder een zegen van God is dat we de toekomst niet weten dan dat we die wel zouden weten. Stel dat ik zou weten in welk jaar of welke maand ik zou sterven, dan zou dat, hoe dichter ik bij die datum kom, me steeds meer kunnen gaan beheersen. Probeer dus mensen af te houden van alles wat ‘vreemd’ is of tot de geestenwereld behoort, of van alcoholmisbruik of drugsgebruik of allerlei seksuele losbandigheden. Je kunt beter zeggen dat zo iemand dan zijn leven vergooit dan dat je hem bijvoorbeeld waarschuwt dat hij occult belast zou kunnen raken, omdat je nauwelijks weet wat dat is en je hem daar dan ook niet van kunt overtuigen.

2. Probeer hem of haar te wijzen op het geweldige om God te dienen en de Heere Jezus te kennen. En dat dat niet onzeker maakt, maar een heel grote vastheid geeft, zelfs voor leven en sterven. Dus: Je wijst iets niet negatief af (ook dat is goed). Maar je wijst positief op de meest hoge waarden van  het leven: het kennen van de Heere Jezus en het dienen van de Heere.

3. Als iemand een psychische stoornis heeft (bijvoorbeeld vaak erg depressief is. Maar er zijn  veel meer stoornissen), probeer dan vertrouwen te geven door zelf trouw voor zo iemand te zijn en hem op God te wijzen. Het spreekt vanzelf dat je dat heel voorzichtig moet doen, want je kunt brokken maken. Maar het is natuurlijk het allerbelangrijkste. Ik hoorde eens een dominee zeggen: bekering is niet: van 10 glazen bier naar 1 glas bier, maar het is: bekering tot God. Zo help je iemand wezenlijk als je hem de weg mag wijzen naar de Heere en het zoeken van de dingen van Gods Koninkrijk.

Samengevat: als er sprake is dat iemand met verkeerde dingen bezig is of er een zondige levenswandel op nahoudt, wijst hem daar in alle ernst en liefde op. Als iemand een psychische stoornis heeft, wees trouw en wijs hem (voorzichtig en met wijsheid) op God. Laat in alle gevallen in je daden en woorden zien dat het dienen van de Heere zo’n goede zaak is en vastheid en vreugde geeft in het leven.

Ik hoop dat je met mijn antwoord wat kunt. Veel inzicht en wijsheid toegewenst.

Ds. H. Veldhuizen