Christelijke gynaecoloog voor IVF/ICSI

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik heb al diverse antwoorden gelezen over IVF/ICSI. Ook voor mijn man en mij is dit medisch gezien de enige mogelijkheid om kinderen te krijgen. Uiteraard willen we deze behandeling alleen ondergaan wanneer er geen overtollige embryo's ontstaan. Alleen in de meeste ziekenhuizen kunnen ze hier nogal moeilijk over doen. Twee embryo's terugplaatsen wordt bijna nergens meer gedaan en bij één eicel worden je kansen wel heel erg klein. Wij zouden dit probleem graag met een christelijke gynaecoloog willen bespreken. Is er een manier om ergens na te gaan of een gynaecoloog christen is? Of hebben jullie misschien een (aantal) na(a)m(en)?

Antwoord

Bij veel echtparen bestaat de wens tot  toepassen van Single Embryo Transfer, gebruik maken van één bevruchte eicel, één embryo daar er dan geen embryo's overblijven, de zogenoemde restembryo's die ingevroren en soms ook vernietigd worden. Deze methode is ontwikkeld  om meerlingzwangerschappen te voorkomen. Groot nadeel lijkt echter dat de kans op een succesvolle zwangerschap kleiner is. Als er twee embryo's in de baarmoeder gebracht worden dan blijkt de kans 40 procent te zijn tegenover 21 procent bij een transfer.

Bij transfer van een embryo zouden meer pogingen nodig kunnen zijn. Eén eicel, één embryo, lijkt ethisch gezien de IVF/ICSI-methode acceptabeler te maken. Met het oog op overtollige embryo's is deze methode te preferen, maar de ethische belasting is daarmee niet opgeheven daar het altijd nodig blijft om met embryo's te experimenteren om de meest gunstige methode te vinden.

Bij de  VBOK bestaat de mogelijkheid om in even weken op maandagmorgen met een gynaecoloog over dit onderwerp te spreken.

Dr. A. C. van Beest

NB. Een simpel antwoord hierop is niet te geven. IVF blijft een ethisch belaste methode daar er veel embryo's nodig zijn ter verbetering van de methoden. Ik zal nog proberen om informatie te vragen bij enkele IVF-klinieken. Dit zou ik dan mee kunnen delen als men naar het spreekuur bij de VBOK belt.

Tags in dit artikel:

isci en ivfkinderloos