Opdrachten overschrijven

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik zit op een opleiding waar ik best wat opdrachten krijg die ik niet leerzaam vind. Daarom schrijf ik vaak dingen over van mensen die vorig jaar die opdracht moesten maken. Ik heb zelfs wel eens een heel werkstuk overgenomen. Is dit een zonde? Moet ik dit alsnog gaan opbiechten tegen de docent? Of moet je in het HBO gewoon uitgaan van je eigen verantwoordelijkheid voor wat je doet? Ik vind dit erg moeilijk, want ik wil niet in zonde leven.

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Het komt mij voor dat je geweten wel zal gaan spreken als je bij een docent een werkstuk inlevert dat je op jouw naam hebt gezet, maar waarvoor je in feite niets hebt uitgevoerd. Ook al zouden andere (mede)studenten werkstukken van anderen zondermeer overnemen, dat betaamt jou niet.

Ik ben zelf in het HBO werkzaam geweest en nam het studenten praktijken als die jij noemt (wanneer ik het ontdekte) altijd hoogst kwalijk en gaf hen, gewoon geen studiepunt. Als ik jou was zou ik dus maar opbiechten waarin je verkeerd hebt gezeten en vragen of je alsnog een nieuwe opdracht kunt krijgen.

Overigens is het -ook dat is mij bekend- in het HBO soms best een probleem, dat studenten belast worden met een te groot aantal werkstukken. Het lijkt mij dat een jaargroep die dat vindt dit via de groepsvertegenwoordiging bij de studieleiding kenbaar moet maken. In de regel zal men dan bereid zijn daar wat aan te doen. Intussen vind ik dus, dat je verkeerd bezig bent geweest en dat je je handelwijze in elk geval veranderen moet.

Tenslotte: als je voor een opleiding kiest, weet je bij voorbaat dat er in het studiepakket -hoe praktijkgericht dat ook zij- ook wel onderdelen zitten, waarvan je het nut niet direct inziet. Mijn ervaring is dat studenten zichzelf tijd moeten geven om te gaan inzien dat die onderdelen toch ook passen in het geheel van de opleiding en dat ze er later dankbaar voor zijn zich erin te hebben verdiept.

Met hoogachting, Ds. C. den Boer