Godsdienstwaanzin

J. A. het Lam / Geen reacties

Vraag

Kunt u me wat vertellen over godsdienstwaanzin en/of achtervolgingswaanzin? Ik ben bang dat mijn man hier aan lijdt. Hij is heel erg godsdienstig maar ziet nooit zijn eigen fouten. Alles is altijd iemand anders zijn schuld en hij heeft zichzelf nogal hoog op de christelijke lijst staan. Hij is dan ook allang bekeerd. We zijn al een heleboel keren verhuisd, want er waren altijd dingen aan het gebeuren... Iemand zat hem (zogenaamd) dwars zodat hij zijn werk of hobby niet uit kon voeren. Als we met vakantie waren werden we altijd achtervolgd. ‘God’ zendt hem dan hier heen en dan weer daar heen.

Maar nu wordt het ernstiger. Hij wil met een boot het land uit. God zal engelen sturen (in de gedaante van mensen) en wij gaan allemaal op die boot. De kinderen ook. Waar en wanneer weet hij niet. Hij heeft dus weer ons huis in de verkoop gedaan en wacht nu tot ons zaakje verkocht is. Nu weiger ik dus met hem mee te gaan. Dit wordt te gek. Ik heb zoveel met hem gepraat maar niets helpt en de kinderen, van wie de helft de deur al uit is, weten ook geen raad meer. Ik houd heel veel van hem, maar ben aan het einde van mijn krachten. Als ik niet meegaat dan gaat hij alleen, maar hij verwacht wel dat ik gewoon doe of er niets aan de hand is en dat we gewoon verder leven tot hij gaat.

Antwoord

Op grond van de dingen die u schrijft kan ik niet beoordelen of uw man godsdienstwaanzin heeft en ik weet er ook weinig van af. Wel is duidelijk dat hij een stoornis heeft. Het mooiste zou zijn als hij zelf hulp zou zoeken, maar dat verwacht ik niet omdat hij zich blijkbaar nogal hoog heeft staan.

Nu wat u betreft. U schrijft zelf dat het nu te gek wordt. Dat denk ik zeker. Ik zou hoe dan ook kenbaar maken dat hij er absoluut niet op hoeft te rekenen dat u meegaat. U bent aan het eind van uw krachten dus hebt u hulp nodig. Die moet u gaan zoeken, ook al zou hij het niet willen. Dat betekent niet dat u niet meer van hem houdt. En niet mee gaan en hulp is niet hetzelfde als hem laten vallen.

Uw man heeft een ernstig probleem, u hoeft aan uzelf niet te twijfelen. U hoeft aan God  niet te twijfelen. Houd u aan uw eigen relatie met God. Hij zal u zeker antwoorden.

Wijsheid toegewenst,
J. A. het Lam-van Mourik

Tags in dit artikel:

psychose