Green Day, Wolfmother en Red Hot Chili Peppers

Naar House / Geen reacties

Vraag

Ik hou heel erg van muziek zoals Green Day, Wolfmother, Red Hot Chili Peppers, enz. Is dit goede muziek of niet? Zo nee, wat is er verkeerd aan?

Antwoord

Ik ben een van de andere bestuursleden van de stichting en wat ik je zou willen antwoorden als algemene richtlijn m.b.t. muziek en of het goed is of niet. Vraag jezelf af of de woorden in de songs overeenkomen met Gods Woord. Uit welke bron put de auteur van de songs... Ze kunnen of positief zijn en Gods Woord bekrachtigen of neutraal zijn waarbij alledaagse onderwerpen vrij neutraal worden neergezet. Maar pas op. Sommige allerdaagse beschrijvingen in songs en de bijgeleverde clips voeden jouw Geest met dingen waar God iets over zegt in de Bijbel. Wees dus alert en toets wat de sfeer is achter de muziek en welke woorden er gesproken  worden. Eren ze God of zijn ze er juist tegen gericht en benadrukken ze meer het “wereldse leven” zoals je veel om je heen ziet. Ik denk dat je zelf de antwoorden al wel kent. Soms is het zelfs zo duidelijk hoe tegen God de songs gericht zijn dat verdere uitleg niet nodig is.

Wat jij wel en niet toelaat om naar te luisteren is uiteindelijk jouw eigen keuze. Maar weet wel dat geloof komt van horen en ook ongeloof komt van horen, want dat wat je oren horen, je ogen zien en je  mond beleid is als een zaad wat je in je hart plant. Zowel goed zaad als slecht. En als het wortel schiet, bepaalt dat je denken en dan je gevoel en uiteindelijk beïnvloedt het je beslissingen en daardoor je handelen en daardoor ontstaan patronen van handelen -zeg maar gewoontes- en uiteindelijk bepaald het je karakter en daarmee je bestemming.

Jezus waarschuwt dat de weg van de wereld een brede weg is die uiteindelijk tot de dood leidt. Jezus zegt: Ik zet voor je leven en dood, maak een keuze... Kies leven, adviseert Hij dan. De Heilige Geest kan je daarbij helpen. Door bij bepaalde muziek op je gevoel te letten en de woorden weet je zelf al of het klopt of juist niet. Let op: Zondige muziek kan soms heel lekker en fijn aanvoelen, maar het duurt vaak maar even en uiteindelijk maakt het je slaaf van de auteur van die zondige muziek. Wist je dat Satan voordat hij uit de hemel verbannen werd door God, Lucifer heette en de (muziek) aanbiddingsleider onder de engelen was. Misschien begrijp je dan ook dat de wereld rond de muziek een enorme ingang is voor Satan om ons te beïnvloeden. Muziek op zich is mooi en een geschenk van God een uitvinding van hem, maar de tegenstander van God verdraait het doel van God om er zijn duivelse werk mee te doen. Wees dus alert en als je twijfelt sluit dan je ogen en vraag de Heilige Geest om je te onderwijzen en te zeggen wat te doen.

Twijfel is trouwens een slechte raadgever. Meestal is dat omdat je wel weet dat het niet klopt, maar ja je wil er bij horen, iets van binnen zegt kom op wat voor een kwaad kan dat nou om er naar te luisteren. Vriend, laat je niets wijsmaken en maak ook jezelf niets wijs, je weet het antwoord al. Maar als iemand nou zegt dat het mag en wel OK is, dan kan jij zeggen maar ik heb het nagevraagd en het was OK zeiden ze... maar God zal jou vragen waarom heb je Mijn stem niet gevolgd? Ik sprak al die keren in je hart en probeerde je te waarschuwen. Waarom heb je niet voor mij gekozen?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik wens je verder een juist besluit. En begrijp me goed ik ken al die muziek niet allemaal, maar mijn indicator staat op WATCH IT, uitkijken geblazen dus... maar misschien zit ik er naast. Bovenstaande adviezen moeten je verder helpen.

A. J. Adriaanse,
Stichting Saved

Tags in dit artikel:

muziekmuziekstijlpopmuziek