Geen vrouwen op de synode

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Pas hadden wij thuis een gesprek over de synode. Ik weet niet hoe het bij andere kerken zit, maar bij de Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. mogen geen vrouwen op de synode komen. Ook niet op de publieke tribune, terwijl je dan toch niets mag zeggen of meebeslissen. Kunt u mij vertellen waarom dat is?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Strikt genomen is er geen reden om aan vrouwen het recht tot het bijwonen van een openbare synodevergadering te ontzeggen. Een besloten vergadering mag alleen door ambtsdragers bijgewoond worden. Het is meer een gewoonte dan dat dit kerkrechtelijk te verdedigen valt.

Hartelijk gegroet, ds H. Paul

Tags in dit artikel:

positie van vrouw