(...) Was het eten van de vrucht wel de eerste zonde? Of trad de zonde daarna pa...

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

Zondigde de mens door van de vrucht te eten?  De mens wist niet dat het slecht was en had ook geen notie van de gevolgen. De mens had namelijk geen besef van de dood, de straf die hierop stond. Wel kan het eten van de vrucht gezien worden als startpunt van de zondeval. Daarna kwam namelijk het besef dat ze iets verkeerds gedaan hebben. Daarna kwamen dus ook de angst en de uitvluchten. Uiteindelijk gaf Adam God zelf de schuld van zijn acties “'door de vrouw die u mij gegeven heeft”). Pas hier kan men daadwerkelijk spreken van zonde (althans in mijn ogen). Dat is ongeveer mijn idee dat ik er bij heb. Was het eten van de vrucht wel de eerste zonde? Of trad de zonde daarna pas in als gevolg daarvan. Immers de mens was goed geschapen en kon toch niet zondigen in die toestand?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagsteller/ster,

De mens zondigde wel degelijk door van de vrucht te eten. De Heere had het immers duidelijk verboden: “daarvan zult gij niet eten.” Zondigen dat is opstand tegen God, het zich niet onderwerpen aan Gods gebod. De straf op de zonde was de dood, want de Heere sprak tot Adam: “Want ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.” De mens was geschapen naar het beeld Gods bestaande in: kennis, gerechtigheid en heiligheid. Wij waren goed geschapen. Toen was ons verstand nog niet verduisterd door de zonde. Nu beseft de mens niet wat het is om te sterven. Dat was toen wel zo, want de mens had kennis. Nu zijn wij dat kwijt geraakt. Dus de mens heeft moedwillig gezondigd. Wij wisten wat de vreselijke gevolgen van de zonde waren en toch heeft de mens geluisterd naar het ingeven van de duivel.

Wat mij trof in de vraagstelling is dat wij mensen altijd maar weer trachten om de schuld af te schuiven. Ik hoop dat degene, die de vraag heeft gesteld zijn of haar schuld leert kennen en belijden voor Gods aangezicht. Dan weet ik zeker dat die vraag wordt beantwoord. Niet door een dominee, maar door God Zelf en dat antwoord is een overtuigend antwoord.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Harskamp