Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoude

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

“Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoude”, zegt Jezus tegen Petrus. Mag ik dat op mezelf toepassen?

Antwoord

Je vraag is wel kort, maar niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik moet 'm in ieder geval voorwaardelijk beantwoorden; anders gezegd: een slag om m'n arm houden. Dat komt omdat je niet schrijft waarom je deze vraag stelt en wie je bent. Met het laatste bedoel ik niet dat je je naam moet noemen, maar wel dat je iets zegt over je eigen leven en hoe je innerlijke gesteldheid is. Ik bedoel: gelijk je op Petrus? Weet je van een ander leven? Ben je uit de dood overgegaan tot het leven? Als Jezus zegt dat Hij voor Petrus heeft gebeden dat diens geloof niet zal ophouden, is er bij Petrus wel sprake van geloof. Mag jij zeggen dat dát er bij jou ook is, hoe klein, zwak en bestreden misschien ook? Als dat laatste het geval is, geldt de voorbede van Jezus ook voor jou.

Ds. P. van der Kraan