Schoonouders willen teveel

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een hele moeilijke positie en hopelijk kunt u me daarmee helpen. Ik ben opgevoed met een katholiek geloof en ik heb nu 2,5 jaar verkering met een jongen uit een gereformeerde gemeente. Sinds 2,5 jaar ga ik dus ook mee naar de kerk; geen probleem vind ik. Ik voel me er goed bij en ik geloof/voel dus ook dat God echt bestaat. Het probleem is zijn ouders. Ze zijn nogal ouderwets in hun manier van leven, (geen make-up, geen oorbellen, geen televisie, etc.), terwijl ze vroeger ook het een en ander gedaan hebben trouwens, maar nu willen ze dus ook dat ik zo ga leven. Ik moet per september catechisatielessen gaan volgen en dus ook mijn belijdenis doen voordat we gaan trouwen. In eerste instantie ben ik hier ook in mee gegaan, maar het voelt niet goed. Het is niet de keuze die ik zelf maak. En ik weet zeker dat God zou willen dat ik er zelf achter moet staan. Maar het gaat gewoon te snel voor me. Ik vind uitgaan en muziek leuk. Ook televisie kijken doe ik graag. En naar mijn idee kan dat ook samen met het geloof. Althans wel zoals ik met deze dingen omga. En mocht ik na verloop van tijd echt inzien dat ik zo niet kan leven samen met God erbij, dan vind ik het ook prima.

Ik hou zielsveel van mijn vriend. En hij vind het prima zoals ik nu leef en hij is al ontzettend blij dat ik naar de kerk ga en eventueel ook in de toekomst catechisatielessen wil volgen. Maar hoe overtuig ik zijn ouders hiervan? Ze zijn waarschijnlijk ook bang dat ik hun zoon van de kerk af wil halen, maar dat zou ik echt nooit willen doen. Ik weet gewoon dat hij daar thuis hoort en zelf kan ik me er ook in vinden, maar niet op zo'n extreme manier. We hebben in maart ook een huis gekocht en deze zal over ongeveer 1,5 jaar klaar zijn. Dus ik heb het gevoel dat ik nu weinig keus meer heb als het aan zijn ouders ligt. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik weet alleen wel dat ik diep ongelukkig ga worden als ik doe wat zijn ouders willen. Kunt u mij alstublieft helpen!

Antwoord

Hartelijk dank voor je verhaal. Je hebt je probleem helder weergegeven. Dat maakt het mogelijk om ons in je omstandigheden te verplaatsen. Je hebt in de afgelopen periode waarschijnlijk al veel samen afgepraat over het verschil van afkomst. Er zullen gesprekken over de wezenlijke zaken plaatsvinden. En heb je dan het gevoel dat je het samen over de wezenlijke zaken eens bent. Dat het niet toevallig is dat jullie elkaar ontmoet hebben. Dat de God van ons leven ons leven leidt! Dat je zoveel van elkaar houden en trouw zijn naar en voor elkaar, dat je door de koop van een huis trouwplannen hebt. Het huwelijk is een instelling van de Heere God (Genesis 2:24 en Mattheüs 19:5-6) en dan is het goed om in de weg naar en in het huwelijk te vragen of de Heere God met jullie mee wil gaan. Aan zegen van God is alles gelegen. Die zegen vraag je in de kerk. Je hebt elkaar nodig, vandaar dat het goed is om bij een kerkelijke gemeente te behoren.

Belangrijk is dat jij je thuisvoelt in de kerk. Je gaat al regelmatig naar de kerk bij je vriend? Je probeert met elkaar over de preek te praten, zodat je de kern te pakken hebt? Want je gaat wel mee met je  vriend, maar je moet jezelf wel thuis gaan voelen in die gemeente. Ben je wel eens mee geweest naar een catechisatieavond met je vriend? Vond je het fijn om met jongeren te luisteren en te praten over de zaken van het geloof? Heb je wel eens met de dominee of de ouderling van de gemeente gepraat en hoe is dat overgekomen? Mijn advies is om nu niet te haastig alles te regelen. Aan je aanstaande schoonouders moet je duidelijk maken dat je in september meegaat naar de catechisatie en dat je dan het volgende jaar de belijdeniscatechisatie gaat volgen. Zodat je in DV 2008 belijdenis van het geloof doet. Wees open naar elkaar, laat zien dat je het ernstig neemt, dat je echt naar de STEM van God wilt luisteren. Lees elke dag (als het kan samen met je vriend) uit de Bijbel en uit een dagboek een toelichting op het bijbelgedeelte.

Let ook wat op je uiterlijk. Elke groep heeft een eigen gedragscode; heb je make-up nodig, draag je kleine oorbelletjes, luister je naar verantwoorde muziek en als je uitgaat is het dan naar een plaats waar je aanstaande schoonouders ook naar toe zouden kunnen? Het gaat erin alles om dat we God geen verdriet doen. En soms moet iets laten voor je omgeving. Mogelijk heb je dan een alternatief. Stel de dominee/ouderling ook op de hoogte en ga in gesprek met hen. Doe dat niet zonder eerst samen te bidden, want God zorgt ook voor jullie.

I. A. Kole

Tags in dit artikel:

ouders