Zonnewonder van Fatima

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Weet u wat meer over het zonnewonder van Fatima? Er waren meer dan 50.000 mensen, dus er moeten dan toch foto´s en films van zijn?

Antwoord

Vanaf mei 1917 zou Maria enige malen verschenen zijn aan drie herderskinderen bij het Portugese stadje Fatima. Naar hun zeggen vertelde Maria dat er op 13 oktober een bijzonder wonder zou gebeuren. Op die dag waren er 50.000 tot 70.000 belangstellenden en zij hebben een buitengewoon natuurverschijnsel waargenomen. Er zijn ook foto’s van gemaakt. Er valt echter op die foto’s weinig te zien van het wonder zelf.

Foto gemaakt door Judah Ruah, gepubliceerd op 1917-09-29 in de krant Illustracao Portugueza, zie ook Wikipedia

Allerlei mensen vertelden ongeveer het volgende: Het begon eerst te regenen, maar daarna klaarde de lucht op. De zon begon vervolgens te draaien als een wiel van vuur, met lichtstralen naar alle kanten. Daarna stond de zon even stil en dat herhaalde zich tot drie keer toe. Vervolgens kwam de zon zigzaggend naar beneden, werd steeds groter en leek iedereen te willen verpletteren. Daarna keerde de zon terug en werd alles weer normaal. Deze gebeurtenis wordt het zonnewonder van Fatima genoemd.

Twee van de drie herderskinderen, de broer en zus Franciso en Jacinto Marto werden het slachtoffer van de Spaanse griep in 1920. Het derde herderskind, hun nichtje Lucia schreef haar herinneringen aan de verschijningen op en stierf op 13 februari 2005.

Maria zou tijdens de verschijningen drie geheimen hebben prijsgegeven. In het eerste geheim beschreef ze de verschrikkingen van de hel. In het tweede voorspelde zij het einde van de Eerste Wereldoorlog en tevens het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het derde geheim was lange tijd alleen bekend bij de Vaticaanstad. Pas in 2000 werd bekend gemaakt dat het derde geheim een profetie was van de aanslag op Paus Johannes Paulus II in 1981. De paus geloofde heilig dat het aan Onze Lieve Vrouw van Fatima te danken was dat de kogel in zijn buik, en niet in zijn hoofd terechtgekomen was. Later werd de operatief verwijderde kogel verwerkt in de kroon van het beeld van Maria van Fatima. Voor velen was deze uitleg van het derde geheim echter een verdraaiing, of een teleurstelling. Zij blijven vasthouden aan hun mening, dat het derde geheim een andere boodschap bevat, namelijk: (1) de vlucht van een Paus uit Rome, (2) een Derde Wereldoorlog en de daarbij behorende nucleaire rampen, (3) de opkomst van het kerkelijke modernisme en de infiltratie van de Rooms-Katholieke Kerk door deze stroming, gepaard gaande met algehele geloofsafval.

Het zonnewonder van Fatima wordt door veel rooms-katholieken aangevoerd als bewijs voor de hemelse status van Maria. Van ongelovige en protestantse zijde zijn allerlei natuurlijke verklaringen aangevoerd voor het bijzondere verschijnsel. In het volgende artikel staat een opsomming van gedane suggesties: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Miracle_of_the_Sun.

Het is moeilijk om zoiets te beoordelen. Het genoemde verschijnsel is door geen andere mensen ter wereld waargenomen, ook niet door astronomen. Maar zelfs als het wonder echt heeft plaatsgevonden, blijft het onze taak de wonderen en de begeleidende boodschap te toetsen aan de Bijbel. Immers Christus waarschuwt: “Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderen doen, alzo dat zij (indien het mogelijk was) ook de uitverkorenen zouden verleiden” (Mat. 24:24). En Mozes noemde reeds in Deut. 13:1-3 de mogelijkheid dat een valse profeet een wonder zou doen. Dit kan de Heere toelaten om mensen op de proef te stellen. Wonderen trekken de aandacht, maar zijn nooit een bewijs. Het kader waarin ze gepresenteerd worden, moet altijd getoetst worden aan de Bijbel.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke Kerkwonder