Op zondag terugreizen

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mijn schoonfamilie woont in Nunspeet en wij sinds kort in Zeeland. Wij gaan het weekend over naar de Veluwe. Mag ik op zondag terugreizen naar Zeeland i.v.m mijn werk ’s maandags? We willen vertrekken in de na-sabath om 22.00 uur ’s avonds. Is dit geoorloofd vanuit het evangelie gezien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Gezien de situatie die je hier tekent en de tijden die je gebruikt om terug te gaan i.v.m. je werk zie ik geen bezwaren. De heiliging van de sabbat houdt niet in dat wij klokslag 12:00 uur thuis moeten zijn maar heeft veelmeer te maken met hoe wij deze dag doorbrengen. Dat is mij wel vooral weer vandaag duidelijk geworden omdat ik bezig was met een preek voor a.s. zondag over Jezus en de sabbat, n.a.v. Markus 2:23-28. De Farizeeën maakte van de sabbat een lastdag, terwijl de Heere Jezus als Heere ook van de sabbat deze dag wil zetten in het licht van de rust die er overblijft voor het volk van God.

Wij zijn er niet voor de sabbat maar de sabbat is er voor ons. Daarin zoekt de Heere onze lichamelijk en geestelijk welzijn. Het gaat erom dat wij van harte betrokken zijn op de dienst van de Heere, dat deze dag voor ons een aparte dag is waarin je  je mag verblijden in de Heere en Zijn dienst. Alles wat dat in de weg staat is verwerpelijk. Als ik merk dat grenzen worden verlegd en de dienst van de Heere in het gedrang komt ben ik verkeerd bezig. Maar de Sabbat wil echt een lustdag en rustdag zijn en dat zal van invloed zijn op de rest van de week. Zo worden we bewaard voor alleen maar wat uiterlijkheden in acht te nemen terwijl we voorbij hebben geleefd aan de roepstem van de Heere: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

zondag