Geen belijdenis en aan het avondmaal

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Waarom mag je als je nog geen belijdenis gedaan hebt maar toch door genade weet dat je een kind van God bent en gekocht bent door Jezus bloed, niet aan het avondmaal? Terwijl het gebod van de Heere Jezus luidt: “Doe dit tot Mijn gedachtenis”. Overtreed je daarmee niet Gods gebod?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik zou je vraag kort en bondig kunnen beantwoorden door te zeggen: er is overal een tijd voor en alle dingen moeten in Gods kerk in goede orde geschieden. Zeker rond het Heilig Avondmaal. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er helemaal geen vorm van ‘toelatingsbeleid’ zou zijn in de kerk om  iemand toe te laten tot het Avondmaal.

Het alternatief zou kunnen zijn dat -wanneer het niet nodig was om eerst belijdenis des geloofs af te leggen in de kerk- iedereen die wilde aangaan aan het avondmaal eerst vooraf in de dienst een persoonlijk getuigenis zou moeten geven van zijn bekering en geloof in Christus als Borg en Middelaar. In feite is dat natuurlijk ook een vorm van belijdenis doen. Of denk je dat het beter is om helemaal niets te vragen van de mensen en iedereen zomaar toe te laten? Zou de heiligheid van het Avondmaal daarmee bewaard worden en de gemeente gesticht?

Ik weet natuurlijk niet op welke gronden je baseert dat je een kind van God mag zijn. Maar ik weet wel dat een kind van God met ootmoed is vervuld. Aangaan aan het Avondmaal wordt in de gestalte van de ootmoed niet gezien als een soort recht, maar als een voorrecht. Als God in je hart het verlangen geeft om deel te nemen aan het Avondmaal, is het de ordelijke en kerkelijke weg om dit verlangen kenbaar te maken en je door middel van belijdeniscatechisatie daarop voor te bereiden. Dat geeft tevens gelegenheid tot bezinning en verdieping. In de weg van het wachten op Gods tijd hoef je niet bang te zijn dat je het gebod overtreedt.

Het Avondmaal is niet bedoeld om te kunnen laten zien dat je een kind van God bent. Maar om het zwakke geloof te versterken. Uit de formulering van je vraag kan ik niet erg opmaken dat juist de zwakheid van het geloof je doet verlangen naar het Avondmaal. Misschien lees ik het niet goed maar zoals je het schrijft komt het wel erg zeker over. Misschien is dat nog een punt waar je je nader biddend op moet bezinnen. Houd ook in gedachten dat Gods tijd altijd de beste is.

Met hartelijke groeten,
Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal