Positief over Marco Borsato

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Door veel refo's wordt er negatief over popmuziek van de EO gedacht, maar positief over Marco Borsato. Hoe kan dit en wat vindt u hiervan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ondanks het feit dat ik niet weet wat je met “EO-popmuziek” bedoelt zal ik een poging wagen om je te antwoorden. Daarvoor maak ik een onderscheid tussen popmuziek en gospelmuziek. Misschien bedoel je dat laatste als jij het hebt over “EO-popmuziek”? Op deze site is al veel geschreven over diverse soorten muziek. Ik zal er dus niet aan ontkomen dat ik herhaal wat er al geschreven is...

Over popmuziek kunnen we wat mij betreft duidelijk zijn. In het Reformatorisch Dagblad stonden onlangs twee artikelen van de hand van ex-disjockey Koos de Jong en van een medewerker van de Jeugdbond Gerformeerde Gemeenten (ongetwijfeld te vinden via www.refdag.nl). Deze artikelen waren m.i. duidelijk in het afwijzen van popmuziek. De stichting Naar House (www.naarhouse.nl) heeft enkele jaren geleden een vier uur (!) durende video op de markt gebracht (“They sold their souls for rock and roll”) waarin overduidelijk wordt aangetoond dat popmuziek in veel gevallen satanisch beïnvloed is, de seksuele moraal zeer negatief beïnvloedt en een verwoestende uitwerking heeft gehad op heel veel mensen. Daarom kan er wat mij betreft over popmuziek maar één geluid klinken: NIET naar luisteren!! Dit geldt ook voor Marco Borsato. De seksuele moraal die hij bezingt is niet dat wat God bedoeld heeft toen Hij ons de prachtige gave van de seksualiteit gaf. Iedere jongere die dit leest en naar popmuziek luistert, roep ik op om te luisteren naar muziek die je helpt om God te dienen en Hem te leren kennen. Bekeer je en geloof het evangelie!!

Als we het hebben over gospelmuziek, dan hebben we het over een ander soort muziek:  Evangeliemuziek. Van deze muziek geldt niet dat ze satanisch beïnvloed is, dat ze de seksuele moraal omlaag haalt enz. Persoonlijk is deze muziek niet mijn stijl en heb ik ook best wat vragen bij de stijl. Maar de vraag is natuurlijk wie er bepaalt of deze muziek eerbiedig is? Dat bepaalt niet mijn of jouw persoonlijke voorkeur, die is immers subjectief. Ik wil in deze dus pleiten voor enige nuancering en verdere doordenking. Wel moeten we letten op de teksten of ze echt Bijbels zijn. We kunnen niet klakkeloos ervan uit gaan dat alle gospel goed is, maar in de beoordeling van popmuziek en gospelmuziek moeten we wel onderscheid maken.

Om op je vraag terug te komen; als er reformatorische mensen zijn die moeite hebben met sommige soorten van gospelmuziek is dat te begrijpen, maar tegelijk is dat dus subjectief. Als dezelfde mensen geen moeite hebben met sommige soorten van popmuziek dan deel ik dus hun mening niet en zou ik ze graag verwijzen naar boven genoemde artikelen.

Het belangrijkste in ons leven is echter niet of we onze oren, maar dat we eerst ons hart geven aan God. (Spr. 23:26 en Opb. 3: 20). Als we dat door genade hebben mogen doen pas dan kunnen we beproeven wat Gods wil is door de Heilige Geest Die dan in ons woont en ons leidt.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

muziekpopmuziek