Wat als God (een keer krachtig) tot je gesproken heeft en soms nog spreekt? Wat ...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Wat als God (een keer krachtig) tot je gesproken heeft en soms nog spreekt? Wat moet je dan doen?

Antwoord

God spreekt tot je door middel van Zijn geopenbaarde Woord: de Heilige Schrift, de Bijbel. Het Woord wordt gehoord als Woord van God, door de krachtige werkingen van de Heilige Geest, Die Heere is en Die levend maakt. Wat moet je doen? Hoor des HEEREN Woord!

Wat moet je doen? God danken, dat Hij spreekt door Zijn Woord. God danken dat Hij spreekt tot jóu! En: bidden om de gave van Zijn Geest, opdat je het Woord mag verstaan zoals God wil dat je het zult verstaan! In het bijzonder wel, als je meent dat je van Godswege een bepaalde opdracht krijgt. De vraag kan zijn: was dit woord werkelijk Góds Woord?

Er is een bekend verhaal uit de tijd van ds. Ledeboer. De vrouw van een boerenarbeider klaagde bij de dominee dat haar man niet meer wilde werken. Hij had een stem gehoord -zo zei hij- die hem vertelde: Je hoeft niet meer te werken. Ds.Ledeboer vroeg: Heb je boven in de schoorsteen een luikje? Dan ga ik naar boven. Maar zeg niets tegen uw man! De man kwam thuis en ging bij de haard zitten. Toen riep ds. Ledeboer van boven door het luikje: Jan, Jan!  Jan antwoordde: Ja, Heere. De stem uit het luikje zei: Je moet weer gaan werken hoor Jan!  Ja, Heere, ik zal het doen, zei Jan. Toen hij weg was, kwam dominee weer tevoorschijn (...). Een welgemeende en effectieve vorm van pastoraat, bedreven door een nuchtere dominee.

In alle eerlijkheid moet worden vastgesteld dat ook satan een zeer goed kenner is van de Schrift en dat hij zich kan voordoen als een engel van het licht. Daarbij schroomt hij het gebruik of (beter gezegd) misbruik van Bijbelteksten niet! Wat God geeft keert tot God weer met lofprijzing en dankzegging. Het verootmoedigt en verwondert! Bid God om licht en wijsheid!

Kand. G. A. van Ginkel