Opgeslokt door andere dingen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

21-06-2006, 00:00

Vraag

Sinds ik belijdenis heb gedaan, zeven jaar geleden, neem ik deel aan het Heilig Avondmaal. Ik geloof in Jezus Christus als de Enige die mij kan redden en ik wil mijn vertrouwen helemaal op Hem stellen, omdat ik weet dat Hij de enige is die rust kan geven en omdat Hij het zo waard is om gediend te worden. Ik wil me aan Hem overgeven. Toch lukt het me niet om volledig te vertrouwen. Er zijn wel momenten waarop dat lukt en periodes geweest dat ik Hem zo lief had. Maar vaak en met name nu ik twee kleine kinderen heb, slokken andere dingen mij op. Soms voel ik onverschilligheid, maar ik kan het geloof nooit loslaten. Ik wil Hem dienen, Mijn leven in Zijn hand geven, Maar hoe? Ik blijf hangen in het gegeven dat ik zo vreselijk fout ben, zo vreselijk vaak niet aan Hem denk. Ik heb geen grote duidelijke zonden die ik kan laten, nee het is meer helemaal alles in mij wat niet goed is voor God. En a.s. zondag is het weer avondmaal...


Antwoord

Ik vind het een grote zegen, dat je kunt zeggen wat je in het begin van je vraag schrijft. Dank de Heere voor Zijn genade die Hij aan je bewees. Maar weet ook, dat de nabijheid van de Heere niet altijd even gevoelig wordt doorleefd. Soms is het maar eenvoudig: “Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.” En laat je dan maar vallen in de doorboorde handen van de Zaligmaker. Als Hij in je hart komt, brengt Hij alles mee. Inderdaad, ons bestaan is doorzuurd door kwaad. Daar moeten wij steeds weer en steeds dieper aan ontdekt worden. Om ons voor God te verootmoedigen; hoe nodig om de weldaden van de Heere in de offerdood van Zijn Zoon recht te waarderen.

Maar als wij de toevlucht nemen tot de Heere Jezus, “zo bekennen wij daarmee, dat wij midden in de dood liggen” (formulier HA). Weet overigens dat de verzorging van twee kinderen ook bij je godsdienst hoort. En probeer bij alle drukte in je gezin tijd vrij te houden om te lezen: Gods Woord, maar ook een dagboek of andere stichtelijke literatuur. Gebruik de middelen. En ervaar, dat de Heere je dan telkens er weer bovenuit tilt. Dat kan soms met een enkel woord of vers.

Zondagmorgen vierden wij het H.A. in onze gemeente. De organist speelde voor de dienst: “Jezus is wachtend, o zondaar op u.” En dat was voor mij genoeg. Ik hoorde mijn moeder weer zingen, terwijl ze achter het orgel zat. Nu mag ze eeuwig zingen van God goedertierenheen.

Een gezegende zondag toegewenst.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Geachte dominee. Hoe kom ik toch los van de wereld? Ik heb vaak zoveel berouw over mijn zonden en soms lijkt de Heere Jezus zo dichtbij. Ik heb Hem meer dan eens mogen zien in de preek en dat is zo wo...
2 reacties
21-06-2010
Beste heer Van Dooijeweert. Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag 'Geen ogen des geloofs'. Het was een zeer bemoedigend antwoord. Graag wil ik u nog een vervolgvraag stellen. U zegt: “Je...
Geen reacties
21-06-2019
In de Bergrede staat: Zalig zijn die treuren. Mijn vraag is: waarom treurt een kind van God, iemand die kennis heeft aan Christus. Een gelovige. Is dit omdat hij of zij God kwijt is? Of omdat er nog z...
Geen reacties
21-06-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering