Derde tempel in visioen van Ezechiel

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Pas hoorde ik dat het huis dat Ezechiel te zien kreeg in een visioen en beschreven staat in hfst 40 t/m 46 de derde tempel is. Waar baseert men dat op?

Antwoord

In Ezechiël 40 en volgende hoofdstukken ziet de profeet Ezechiël in een visioen  een tempel. Dit krijgt hij een aantal jaren nadat de stad is gevallen. En nadat ook de tempel die Salomo gebouwd heeft verwoest is. Het volk bevindt zich voor een groot deel  in ballingschap. Het is dan een absoluut dieptepunt. Toch mag Ezechiël met name vanaf hoofdstuk 34 spreken over een verandering ten goede. Hij spreekt erover hoe de Heere Zelf Herder zal zijn van Zijn volk. En de Heere zal het stenen hart wegnemen en een vlezen hart geven. En Hij zal maken dat ze in Zijn inzettingen zullen wandelen. En Israël zal herijzen als uit de dood. Israël en Juda zullen verenigd worden. De vijanden zullen te niet gedaan worden. En dan volgt daar ook nog vanaf hoofdstuk 40 de beschrijving van de nieuwe tempel. En die is zeer uitgebreid. Waarbij ook de offerdienst weer hersteld wordt. En daar klinken grootse beloften, zoals in Ezechiël 43:7, dat de HEERE in eeuwigheid daar wonen zal en dat de kinderen Israël zijn heilige Naam niet meer zullen verontreinigen. En in Ezechiël 47 lezen we van de wateren die uit de tempel vloeien. Dat water bereikt zelfs de Dode zee. En die is zo zout dat er geen vissen in kunnen zwemmen. Maar door het water van de tempelbeek verandert dat, en ziet Ezechiël zelfs vissers.

Maar nu is de vraag: wanneer vind dit allemaal zijn vervulling? Wordt dit allemaal letterlijk zo vervuld? Vele Joden zeggen ja op deze vragen. Zij geloven dat de vervulling niet gekomen is in de tijd toen de tweede tempel gebouwd is. Die tempel was vooral toen Herodes hem uitgebreid en verfraaid had een schitterende tempel. Maar toch is daarin niet vervuld alles wat in Ezechiël beschreven staat. En zo zien vele Joden uit naar de derde tempel.  Onlangs -bij een bezoek- in Israël hebben we ook iets gemerkt en gezien van de voorbereidingen die daarvoor getroffen worden. Je begrijpt dat dat heel veel spanningen geeft, want die derde tempel moet dan natuurlijk komen op de plaats waar de moslims nu hun Al Aksa-moskee hebben. Moslims voelen zich daardoor natuurlijk bedreigd.

Maar hoe moet je nu als christen staan tegenover dit visioen van Ezechiël? Er zijn christenen die geloven dat er weer een derde tempel zal komen. Zelf geloof ik dat niet. Ik denk dat een aanvankelijke vervulling gevonden kan worden van wat Ezechiël geprofeteerd heeft in de herbouw van de tweede tempel. Verder zie ik een vervulling in de Heere Jezus. Hij noemde zichzelf een tempel  (Joh.2:19). Zelfs kan Christus beschouwd worden als de vervulling van heel de tempeldienst. Nadat Christus zijn werk gedaan hoeven er dan ook geen offers meer gebracht te worden. Christus bracht voor één keer het volkomen offer. De totale vervulling van deze profetie zal volgens mij  in de toekomst komen. Dan zal er geen tempel zijn, want de Heere zal voor zijn volk een tempel zijn (Openbaring 21:22).

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

Ezechiëltempelvisioen