Filmuziek

J. C. Stijns / Geen reacties

Vraag

Ik hou enorm van filmmuziek. Dat is een mengelmoes van klassiek en andere genres. Ik kwam er pas achter dat ik muziek luisterde uit een film die schokkend was. Het ging over magie, het kwaad en dat soort zaken. Is het nu zondig om naar deze muziek te luisteren?

Antwoord

Bij het beantwoorden van deze vraag ga ik er vanuit dat je een bewust christen bent. Je vraagt namelijk zondig ik nu als ik naar deze muziek luister.

Muziek zonder beeld of tekst heeft altijd invloed op onze stemming op basis van ons gedachteleven. Als je geluisterd heb naar de muziek zonder dat je wist bij welke beelden en tekst deze muziek is gebruikt, ben je vrij in je geweten. Nu je het wel weet wordt het wel een beetje anders. En dan niet eens zo zeer om wat jij er van denkt, maar wat anderen er van vinden. Leest 1 Kor. 10:22-32 er maar eens op na.

Er is natuurlijk ook nog een tweede en persoonlijk punt. Want muziek luisteren doe je tegenwoordig ook vaak in een geïsoleerde omgeving van je eigen iPot of walkman en dan gaat het er over, of je in je eigen geweten overtuigd bent of iets goed of fout is. Daarvoor moet je luisteren naar de stem van God in je eigen hart. Jacobus helpt hoe je daarmee om kunt gaan.

Bijbeltekst 1. Kor. 10:22-31: Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij? 23. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet. 24. Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk [zoeke] dat des anderen is. 25. Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil; 26. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve. 27. En indien u iemand van de ongelovigen noodt, en gij [daar] gaan wilt, eet al wat ulieden voorgesteld wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil. 28. Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet [het] niet, om desgenen wil, die [u] [dat] te kennen gegeven heeft, en [om] des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve. 29. Doch ik zeg: [om] het geweten, niet van uzelven, maar des anderen; want waarom wordt mijn vrijheid geoordeeld van een ander geweten? 30. En indien ik door genade [der] [spijze] deelachtig ben, waarom word ik gelasterd over hetgeen, waarvoor ik dankzeg? 31. Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets [anders] doet, doet het al ter ere Gods. 32. Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.

Bijbeltekst Jac. 1:2. Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt; 3. Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt. 4. Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk. 5. En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij [ze] van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

J. C. Stijns

Lees meer artikelen over:

muziek