Ik heb niet speciaal een vraag, maar ik vind het zo moeilijk om naar Gods gebode...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb niet speciaal een vraag, maar ik vind het zo moeilijk om naar Gods geboden te leven. Het mislukt zo vaak. Ik doe er misschien ook nog niet genoeg mijn best voor. Ik vind het allemaal erg moeilijk. Bij ons thuis gaan ze wel naar de kerk, maar ook niet altijd. Er is verder weinig gelegenheid om in rust te bidden of te danken aan tafel. Als ik het ‘s avonds wil doen ben ik vaak zo moe dat ik onder het bidden in slaap val of m’n gedachten dwalen af. Ik ben verloofd, mijn vriend is ook christelijk, maar hij denkt veel makkelijker over God. Hij vindt dat je op zondag ook naar het strand mag, met de brommer mag rijden, schaatsen, uit eten of een broek mag dragen. Dit doen we wel niet, maar als ik zeg dat het niet mag dan zegt hij waarom niet? Ik kan dit dan niet duidelijk uitleggen. Kunt u mij hierbij helpen?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Je hebt wel geen speciale vraag, maar toch ‘vraag’ je ondertussen heel veel. Wat je eerste opmerking betreft, dat sta je echt niet alleen. Wie kan er naar Gods geboden leven? Niemand vanuit zichzelf. Dat is genade van God, voor het eerst en elke keer weer opnieuw. Maar je bedoelt: ik wil het zo graag en telkens mislukt het. En je zegt ook eerlijk: ik doe er niet genoeg mijn best voor. Toch is dat niet de oorzaak. Paulus was bekeerd, hij had God hartelijk lief en toch moest hij in Romeinen 7 klagen: “Het goede, dat ik wil, dat doe ik niet en het kwade dat ik niet wil, dat doe ik, ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam der zonde en des doods? Ik dank God, door Jezus Christus, Die mij kracht geeft.”

Je thuissituatie is ook niet ideaal: onregelmatige kerkgang, geen rust om te bidden of te danken aan tafel. Hoe komt dat? En dan ’s avonds voor jezelf? Je valt in slaap, of je gedachten dwalen weg. Dat kan een keer gebeuren, maar toch niet elke avond? En wanneer je ’s avonds te moe bent, waarom dan niet een rustig moment gezocht overdag, of ’s morgens vroeg? Jij zegt dat je verloofde christelijk is. Weet je wat dat letterlijk betekent? Gezalfd met de Heilige Geest tot profeet, priester en koning. Lees de Heidelbergse Catechismus maar eens in vraag en antwoord 32. Als dat echt waar is, dan zul je ook op Christus willen lijken. Zijn beeld vertonen. Dan heb je God lief, Zijn geboden wil je houden, Zijn dag eren, Zijn kinderen bezoeken. Wat je noemt aan uiterlijke zaken, daar kan ik uren over praten en schrijven, daar wordt helaas ook in Christelijk en Reformatorisch Nederland zeer verschillend over gedacht. Om daar allemaal regeltjes over te geven, werkt ook niet. Weet je wat echt werkt? Als de liefde van God in je hart is uitgestort, dan wil je dat ook beantwoorden met wederliefde. Dan wil je God geen verdriet aan doen, dan wil tot Zijn eer leven. Dan word je niet overgeestelijk, maar ga je telkens vragen: “Heere, wat wilt U dat ik doen zal?” De zondag is Gods dag, Die moeten we besteden in Zijn dienst. En als je Hem liefhebt, gaat het vanzelf. Jullie zijn verloofd, dan heb je toch alles voor elkaar over, dan doe je toch niet bewust dingen, waar de ander een gruwelijke hekel aanheeft? Dan wil je toch graag, dat die ander het bij jou en jij bij hem naar de zin heeft? Wil je nog meer zaken weten, dan wil best antwoorden, voor vandaag laat ik het hierbij.

Beste vriendin, probeer tijd, rust en gelegenheid te vinden om de Heere te zoeken: in lezen, mediteren, bidden, worstelen. En Hij heeft gezegd, en op Hem kun je aan: Wie Mij aanroept in de nood, vindt Mijn gunst oneindig groot. En probeer ook samen de Heere te zoeken, Hij is het waard, je krijgt er nooit spijt van. Maar wees alsjeblieft geen lauwe christen: God wat en de wereld wat. Ze moeten vooral niet aan me kunnen zien, dat ik christen ben. Dat is hinken op twee gedachten. Kies dan heden wie je dienen zult! Is de HEERE God? Volg HEM na. Heb je andere ‘goden’ die je navolgt? Ga er voor op de vlucht. Maak door Zijn kracht een keus, net als Ruth, net als Mozes. Daar krijg je nooit spijt van, maar je wordt wel eeuwig gelukkig. Die keus berouwt nooit! Want... die heeft de Heere Zelf in je hart gelegd. ’t Is nog langer geworden, dan ik gedacht had. Sterkte en in alles Gods nabijheid, liefde, genade en gunst toegebeden.

Met hartelijke groeten, ook aan je verloofde,

B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.