Jozef trouwt de dochter van de Farao

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp niet waarom Jozef met de dochter van de Farao trouwde. Ik neem althans aan dat dat een heidense vrouw was. Elders in de Bijbel wordt dat juist bestraft (bij Salomo bijv.). Moet ik dit zien als een verleiding waar hij blijkbaar voor is gezwicht of had God hem duidelijk gemaakt om met haar te trouwen?

Antwoord

Het antwoord heeft alles te maken met de verhoging van Jozef door Farao. Het zal inderdaad een heidense vrouw geweest zijn. Toch was het voor Jozef een eer dat Farao hem een dochter gaf van één van vorsten in zijn land. Dus was het zeker geen verleiding waar Jozef voor gezwicht zou zijn. Ongetwijfeld heeft hij de Heere gebeden of deze vrouw hem geschonken werd in de gunst van God. Dat hij hiervan overtuigd was blijkt uit de naamgeving van zijn kinderen. De oudste noemde hij Manasse, dat betekent: de Heere heeft mij doen vergeten, al de moeiten die mij overkomen zijn in Egypte en thuis bij mijn vader. De tweede noemde hij Efraïm en dat betekent: God heeft mij doen wassen in het land van mijn verdrukking.

Zijn vrouw is er dus achter gekomen dat Jozef de Heere vreesde in zijn leven en dat hij een godzalige levenswandel leidde. Dat wij ook evenals Jozef in oprechtheid mochten leven voor Zijn aangezicht.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

jozef