(...) Moet je als christen, wanneer je weet dat er wereldse muziek op een bruilo...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Een bruiloft zonder bandje schijnt tegenwoordig geen "normale/gezellige" bruiloft meer te zijn. Feest kan niet gevierd worden zonder muziek. Men moest eens weten hoe gezellig het is zonder muziek!! Moet je als christen, wanneer je weet dat er wereldse muziek op een bruiloft of feest aanwezig is, voor de uitnodiging bedanken op grond van het feit dat je meent om principiële redenen hier niet naar toe kunt gaan?

Antwoord

Wijlen ds. J. Koster te Barneveld liet stellen die hij trouwde beloven dat ze op hun bruiloftsfeest geen bandje zouden laten komen, omdat dit volgens hem "vloekte" met de kerkdienst die 's middags gehouden zou worden. Zo kan dacht ik een christen ook bedanken voor de uitnodiging wanneer het "onchristelijk" op een bruiloft zal toegaan. Maar dat hoeft niet alleen aan de muziek te liggen...!

Anderzijds kun je je in sommige gevallen echt niet aan een receptie of het (gedeeltelijk) bijwonen van een feest onttrekken. In alle gevallen geldt: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?"

Ds. J. Driessen