Is IVF toegestaan op grond van de Bijbel?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is IVF toegestaan op grond van de Bijbel?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

IVF op zich kwam in de Bijbel niet voor, toch worden er wel richtlijnen in de Bijbel gegeven hoe je met de voortplanting moet omgaan. Bij ziekten en medische stoornissen mag je ingrijpen mits dit uiteraard gebeurt binnen die richtlijnen. Zo mogen kinderen alleen verwekt worden binnen de huwelijksband uit de eicel van de moeder en de zaadcel van de vader.

Bij IVF = in vitro fertilisatie kan er op natuurlijke wijze geen zwangerschap ontstaan. Er worden eicellen bij de vrouw weggenomen, bevrucht met zaadcellen van de eigen man. Zodra er een bevruchting is ontstaan, wordt dit vruchtje teruggeplaatst in de baarmoeder en dan is het verder afwachten of dit vruchtje (net zoals in de natuurlijke situatie) zal gaan innestelen in de baarmoederwand om zo uit te kunnen groeien tot een voldragen baby.

Ik denk dat er zeker gebruik gemaakt mag worden van de IVF-methode, mits de voortplantingscellen ook afkomstig zijn van het echtpaar wat om IVF vraagt, dus de eicellen moeten dan van de moeder afkomstig zijn en de zaadcellen van de vader; dus geen voortplantingscellen van anderen, van buiten de huwelijksband gebruiken.

Ook moet je ervoor zorgen dat er geen overtollige vruchtjes ontstaan. Vanaf de bevruchting is er sprake van menselijk leven en vanaf dat moment moet je het ook beschermen. Om te voorkomen dat er overtollige vruchtjes ontstaan, moet je niet meer eicellen bevruchten als dat je vruchtje terugbrengt in de baarmoeder. Dus als er bijvoorbeeld Twee vruchtjes worden teruggeplaatst, moet je ook niet meer dan twee eicellen laten bevruchten. Zo krijg je geen overtollige vruchtjes.

Ali Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten