Christelijke rock

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

In de beantwoording van een voorgaande vraag stelde Bert Noteboom het volgende:

"Daarmee veeg ik ook radicaal alle 'christelijke' rock, metal en andere soortgelijke muziek van de baan. God is geen ondergrondse god maar een reine en heilige God. Ondergrondse, onderaardse dreunen met af en toe een wilde schreeuw zijn, hoe vreselijk ook, geluiden die komen uit de hel!"

Als ik dit lees dan ben ik erg benieuwd waar hij allemaal naar heeft geluisterd. Er is namelijk genoeg christelijke rock, etc. waarin niet geschreeuwd wordt en waarin wel degelijk aandacht is voor harmonie. Al zeg ik het zelf, ik kan er redelijk genuanceerd naar kijken, maar met een dergelijke insteek is het wel heel makkelijk om jongeren onnodig af te stoten van het ‘behoudende’ christendom. Uit het antwoord blijkt namelijk dat Bert Noteboom wel eens wat gehoord heeft, maar absoluut niet weet wat er allemaal speelt. Op grond van onvolledige informatie worden erg boude uitspraken gedaan.

Een hartelijke groet van een oudere jongere.

Antwoord

Beste oudere jongere,

Als ik het goed begrijp vraag je om bewijsmateriaal... Je vindt dat ik persoonlijk niet weet wat er allemaal speelt. Dit zou kunnen, maar naar ik meen is mijn uitspraak wel gebaseerd op kennis ervan. Een korte verantwoording aan/voor jou: Een 23-tal websites, 16 verschillende songs en ander geluidsmateriaal zijn door mij vooraf bekeken en beluisterd. Verder is mijn uitspraak een vertaling van de tot geloof gekomen ex-DJ (voorganger) J. Schimmel uit Amerika. Diverse andere ex-rock verslaafden raden deze 'christelijke' muziek af.

In het antwoord stonden twee punten van criteria. Daar heb ik al het bekeken materiaal aan getoetst. Om enkele voorbeelden voor jou te noemen: op websites kwam ik o.a. tegen:

-zwarte pagina's met doodskoppen...

-fotoalbums met uitdagende vrouwen...

-Ook uitspraken als: “En op dit christelijke festival is het aan... de taak om het publiek aan hun voeten te krijgen (me dunkt dat het de taak is om hen aan de voeten van Jezus te krijgen!). En waarom noem je een christelijke rockband (vertaald) “De dag van het vuur”?

Er is inderdaad genoeg muziek waar je tekst, harmonie en melodie horen kunt; aandacht zal daar dus zeker voor zijn, maar wanneer dat het geval was kon ik nu niet bepaald zeggen dat de inhoud of de uitstraling (doodskoppen, vuur, vrouwen, drank) God verheerlijkend was/is. Mijn mening is nog steeds dat het tot eer van de aap van God is. Toets 'jouw' muziek keer op keer weer eerlijk aan het woord van God.

Hartelijke groet, Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

gospel