Ik gebruik het medicijn Seroxat (...), maar kan dit ook invloed hebben op mijn p...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik gebruik het medicijn Seroxat (van 30 mg nu aan het afbouwen nog 10 mg), maar kan dit ook invloed hebben op mijn persoonlijk geloofsleven? Heb vroeger veel meegemaakt en kan dit allemaal een plaatsje geven, maar we zijn ook overgegaan van de OGGiN naar de HHK en dat is ook niet gering. Heb veel last gehad van aanvechtingen en het “plagen” van de vorst der duisternis, maar zie nu toch duidelijk een bedoeling van God in mijn leven. Een goeie vriendin zei tegen mij: "Staat er in Gods Woord, want alzo lief heeft God de wereld gehad, behalve jou!". Dit staat er niet en het sloeg erg bij mij naar binnen. Heb veel gebeden en merk echt dat God dit ook verhoort, vooral toen ik de satan bij mij vandaan joeg! Maar ik ben soms toch zo bang dat het inbeelding van me is en dat het komt door mijn medicijnen die ik gebruik, of zou God toch echt begonnen zijn? De Bijbel ga je ‘anders’ lezen en soms mag er toch zo'n vrijheid bij mij zijn, maar zou ik me toch bedriegen!

Antwoord

Ik wens je veel sterkte toe om het medicijn Seroxat minder te gebruiken. Maar dit alles met wijs beleid en in samenwerking met de arts. In mijn directe familie omgeving wordt dit medicijn, door twee personen, langere tijd gebruikt zonder dat dit van grote invloed is op het geestelijke leven. Althans dat menen de slikkers van dit medicijn. Ik heb er geen invloed van zien uitgaan in hun leven. Maar dat kan bij anderen best mogelijk zijn.

Een mooie uitspraak vind ik die van een vriendin, n.a.v. Johannes 3 vers 16. Hier kan ik persoonlijk wel wat mee en voor de inhoud van de prediking. We zijn nooit te oud om van een ander te leren, dat zie je maar weer. Ofschoon medicijnen van alles en nog wat kunnen uitwerken in het leven, geloof ik niet dat inbeelding of ik me niet bedrieg, gevolg is van het medicijn gebruik. Heb je wel eens een kind van God ontmoet die deze strijd te boven is gekomen? Het is altijd bij vernieuwing de aanvechting of God begonnen is of ik zelf. Een ding kan ik mezelf niet geven en wijs maken en dat is de liefde tot God in Christus. De liefde leert het voor en onder God te verliezen. Wanneer de Heere begonnen is in je leven, zijn de momenten dat de liefde je hart verbrak je niet vreemd. Vooral als de Heere in Christus tot je ziel spreekt: Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde. En dat van voor de grondlegging der wereld.

Maak, zegt de apostel, uw roeping en verkiezing vast. Dat is biddend geloofswerk. Dat is niet het werk, omdat we van de éne naar de andere kerk zijn overgegaan, maar van het vrije genade werk Gods in het leven. Want we moeten niet van kerk veranderen om zalig te worden. We moeten van Koning veranderen. En dat is de vrucht van de trekkende liefde Gods in het leven van Zijn volk en kinderen. De grond van de zaligheid ligt niet in de mens, maar in het welbehagen Gods in Christus.

Van harte de vrucht ervan toegewenst in je leven, temidden van de aanvallen van de vorst der duisternis en eigen ongeloof. Hij is de Getrouwe.

Met heilbede,
Ds. J. D. Heikamp