Het nut van Leviticus lezen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Waarom moeten wij het boek Leviticus nog lezen of waarom moet er nog uit gepreekt worden als Christus al de ceremoniële wetten al vervuld heeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We zouden kunnen zeggen, dat het boek Leviticus afgedaan heeft, maar ook andere boeken, omdat die boeken alleen toen gegolden zouden hebben. Neem het boek Numeri bijv. ook maar, of de geslachtsregisters, al die koningen die genoemd worden, enz.. Het heeft ons toch niets meer te zeggen. Dat zou verstandelijk een logische redenatie zijn. Maar hoe zouden wij ten volle het Nieuwe Testament kunnen verstaan, als het Oude Testament er niet geweest zou zijn? Door het Oude Testament begrijpen wij hetgeen Christus heeft gedaan. Leviticus leert mij  hoe ik alleen heilig voor de Heere kan leven, vandaar al die reinigingswetten, waardoor ik weet hoe onrein ik voor de Heere ben. Maar daardoor begrijp ik nu ook de bloedstorting van Christus, waardoor ik enkel werkelijk heilig voor God kan zijn. In Christus zie ik de vervulling van de ceremoniële wetten, maar dan moet ik ook weten wat die ceremoniële wetten waren, die dan vervuld zijn geworden.

Om een ander voorbeeld te gebruiken: als ik Genesis 3 niet zou kennen, dan vind ik het onbegrijpelijk hetgeen Christus heeft gedaan. Waarom moest dat gebeuren? Maar door Genesis 3 versta ik dat nu en mag ik weten dat Hij alleen zo voor mijn zonden kon betalen. De Heere heeft daarom ook ons Bijbelboeken gelaten om ons te onderwijzen en om ons des te meer onze eigen schuld te doen kennen, maar ook het heerlijke werk van Christus te begrijpen. Daarom moeten we ook  niet één Bijbelboek achterwege laten, want de Heere wil door elk Bijbelboek onderwijs, geestelijk onderwijs geven. En door het kennen van het Oude Testament mag ik dan ook des te meer weten: Deze is de Christus. Daarom heeft de Heere Jezus ook altijd weer naar het Oude Testament gewezen. En als ik dat werk mag gaan kennen, dan wordt het Oude Testament mij ook lief. Want dan mag ik daar al lezen hoe de Heere alles ook heeft voorbereid tot zaligheid van Zijn Volk.

Lees Artikel 5 en 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (achter in je Bijbeltje) ook maar eens.

Veenendaal,  ds. N. P. J. Kleiberg

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

ceremoniële wetLeviticus