Spurgeon een hypercalvinist

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Waarom noemen ze Spurgeon wel eens hypercalvinist? Ik meen dat er een boek is geschreven waarin dit in de (onder)titel staat. Misschien weet u hier antwoord op?

Antwoord

Ja, in de ondertitel van mijn proefschrift over Spurgeon gaat het ook over hypercalvinisme: “Een baptist tussen hypercalvinisme en  modernisme.” Ik denk dat je daarover iets opgevangen hebt. Ondertussen kan het tegelijk duidelijk zijn dat ik vind dat Spurgeon geen hypercalvinist was. Een hypercalvinist wil altijd calvinistischer zijn dan Calvijn of letterlijk “boven Calvijn” uitgaan. De uiterst rechtse stroming in de gereformeerde gezindte wordt zo wel aangeduid. Maar Spurgeon heeft daar in ieder geval niets mee of van.

Of het zou moeten zijn dat zijn standpunt over de Heilige Doop hem een beetje in de hoek brengt van de vroegere Dopersen. Hij verwierp de kinderdoop en aanvaardde en ontving als (als zuigeling) gedoopte de geloofsdoop op zestienjarige leeftijd. En dit brengt uiteraard verschillen met zich mee ten aanzien van de verbondsopvatting bij Calvijn. Het verbond der genade omvat bij Spurgeon alleen de uitverkorenen (te vergelijken met het standpunt van de Gereformeerde Gemeenten in deze), terwijl het meer hervormd of gereformeerd (vgl. Hervorming of Reformatie) is om te stellen dat het éne verbond der genade tweeërlei kinderen des verbonds omvat. Het merkwaardige is echter dat ds. G. H. Kersten (de oprichter van de Ger. Gem.) van Spurgeon zei dat hij voor iedereen wat had, behalve voor Gods volk. Kennelijk zag hij dus in Spurgeon geen geestverwant.

Wat heerlijk dat er in de hemel meer herkenning van en plaats voor elkaar zal zijn, dan die wij op aarde hadden.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

Spurgeon