Misbruikte vriendin troosten en helpen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik las wat vragen over misbruik/verkrachting en ik heb er zelf ook wat vragen over. Hoe kan je zo iemand nu het beste helpen/troosten als vriendin zijnde? Soms denk ik wel eens: even doorzetten maar, maar zo werkt het niet. Wat voor therapie past hier het beste bij? Het is bij mijn vriendin tot drie keer toe gebeurd en ik ken die man ook. Ik durf hem niet aan te kijken omdat ik vreselijk boos ben op hem. Ik ben heel erg bang dat ik hem nog een keer naar de keel vlieg van woede. Hoe moet ik hier mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je stelt een moeilijke vraag. Moeilijk om te beantwoorden als je van de persoon en de situatie (te) weinig weet. Want laat ik dit voorop stellen: hoe je iemand het beste kan helpen/troosten als vriendin, heeft alles te maken hoe die ander zich opstelt. Stelt je vriendin zich naar jou toe op als een slachtoffer die voortdurend medelijden opwekt, of gedraagt zij zich kranig en zou zij juist wat meer van haar pijn mogen laten zien? Als ik een beetje tussen de regels doorlees, vermoed ik dat het eerste eerder het geval is dan het laatste. Of vergis ik mij? Wat in elk geval nooit kan en mag gebeuren, is dat je vriendin op jou een appèl doet als hulpverlener. Je bent dat namelijk niet! Voor je vriendin mag/moet je een vriendin zijn, met een luisterend oor en hart. Meer kan niet en hoeft ook niet. Als je vriendin echt therapeutische hulp nodig heeft, zal zij dat moeken zoeken bij een professionele hulpverlener, zowel op psychotherapeutisch gebied als op het pastorale vlak. Doet zij dat ook? Denk je dat zij dat nodig heeft? Durf je haar dat advies te geven? Mag dat ook?

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog andere vragen. Hoe komt het dat je vriendin meerdere keren misbruikt is? Zijn er dingen te bedenken om het te voorkomen? Kan ze er zelf wat aan doen? Heeft zij aangifte gedaan? Zo nee, waarom niet?

Er ligt nog heel veel open, dat merk je wel. Het lijkt nu (als ik je mail zo lees) dat het gaat om een naar en onverkwikkelijk geheim met dientengevolge een last die jullie als vriendinnen samen delen.
Dat lijkt mij niet de goede weg. De zonde van het misbruik mag niet voortbestaan en iemand die zich eraan schuldig maakt, moet je aanklagen. Al was het alleen al om te voorkomen dat het vaker voorkomt en er meerder slachtoffers zullen vallen. Die verantwoordelijkheid heeft je vriendin en jij mag haar daar op wijzen. Als vervolgens je vriendin zozeer hinder ondervindt van het misbruik, zal zij professionele hulp moeten vragen en zoeken. En onder alle omstandigheden mag jij vriendin zijn en blijven. Waarbij je ervoor moet waken dat er geen scheefgroei in jullie relatie ontstaat: jij als degene die hulp biedt en je vriendin die op je leunt. Er moet ook ruimte blijven voor andere aspecten van het leven in jullie vriendschap.

Ik hoop dat je wat met mijn opmerkingen kunt en dat het je verder helpt in het hanteren van deze moeilijke situatie.

Wijsheid gewenst!

Drs. Els van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik