Ik maak me altijd over veel dingen zorgen (...) Hoe kan ik me minder zorgen make...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Ik maak me altijd over veel dingen zorgen. Ik zou meer op God willen vertrouwen.... Ik bid al om meer vertrouwen en soms kan ik dingen dan overgeven, maar over andere dingen blijf ik me zorgen over maken. Hoe kan ik me minder zorgen maken en meer m'n vertrouwen op God stellen?

Antwoord

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik blij ben dat je meer op God zou willen vertrouwen. Ik hoop van harte dat je vertrouwen echt zal groeien. Maar laat ik een paar dingen mogen zeggen en vragen. Je vraag is kort, dus ik kan je verkeerd begrijpen. Mijn vraag is: wat is voor jou het belangrijkst? Minder zorgen hebben (door meer op God te vertrouwen) of oprecht met de Heere God leven (en daardoor minder zorgen hebben)? Begrijp je het verschil? Is het je echt om het leven met de Heere te doen, of wil je onbezorgder door het leven?

Het is heel belangrijk dat je aan de basis begint. Ik bedoel: stel jezelf de vraag: heb ik berouw over mijn zonden? Heb ik -door de werking van de Heilige Geest- geleerd om mijn vertrouwen op de Heere Jezus Christus te stellen? Op Zijn offer aan het kruis volbracht? Als je daar “ja” op mag zeggen, mag je weten van Gods vaderlijke liefde en van Zijn vaderlijke zorg. Dan is God om Christus' wil ook jouw Vader. Dan mag je bij al je zorgen weten: “er is een God en Vader die ervan af weet. De HEERE denkt aan mij, Hij kent mij; Hij zal mij nooit alleen laten tobben. Ik mag Hem alles vertellen.”

Kijk, dit kinderlijke vertrouwen moet groeien. Dat leer je niet op één dag. Dat is iets dat moet rijpen. Dat kan alleen rijpen door dicht bij de Heere en bij Zijn Woord te leven. Door de dag te beginnen: om Christus'  wil is God mijn God en mijn Vader. Hoe kan dit vertrouwen groeien? Door elke dag te leven bij de beloften van God. Door Zijn Woord te lezen en je Zijn beloften -door de kracht van Zijn Geest- eigen te maken. “Hier staat het, de Heere wil ook in Zijn goedheid voor mij zorgen.” Dan denk ik aan woorden van David in Psalm 40: 18: “Ik ben wel ellendig en nooddruftig (met andere woorden: ik ben wel in nood), maar de HEERE denkt aan mij.” Of: Filippenzen 4: 6 en 7: “Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God...” Zie ook vers 19. Maar dit zijn zo maar een paar woorden uit de Bijbel. Lees zulke woorden met aandacht, en bid dat de Heilige Geest je er kracht en moed uit schenkt, zodat je leert om echt in alles op Hem te steunen en te vertrouwen.

Ds. P. J. den Admirant