Ik snap niet waarom reformatorische mensen nog zoveel kinderen krijgen. De kans ...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik snap niet waarom reformatorische mensen nog zoveel kinderen krijgen. De kans dat ze verloren gaan is toch veel groter dan dat ze naar de hemel gaan? Ze hadden dan toch beter niet geboren kunnen worden? Vroeger wist men niet hoe men een zwangerschap kon voorkomen, maar tegenwoordig is er toch van alles aan te doen. Waarom wordt er altijd gesproken over de kinderzegen?

Antwoord

Beste vraagsteller, als je op deze manier blijft redeneren, kom je er absoluut nooit uit. Je gaat niet uit van de Bijbel, maar van het moderne levensgevoel. Eigenlijk hanteer je een individualistische benadering om gelukkig te worden. In jouw geval om zalig te worden. Maar dit laatste is geen lot uit de loterij. Alles draait hier niet om een lot maar om God. Zalig worden is wel een persoonlijke zaak, maar heeft alles te maken met gemeenschap met God en met mensen en dus met Zijn gemeente. De God van de Bijbel ging immers contact aan met de mensen op de wijze van een verbond. Direct al na de val in de moederbelofte (Gen. 3:15), daarna met Abraham (Gen. 15:5).

De God van de Bijbel is de God van Israël en van de Kerk. En het behaagt Hem zalig te maken van geslacht op geslacht en van kind op kind. Niet automatisch, maar wel als doorgaande lijn. En in die doorgaande lijn behaagt het God de Vader Zijn genade te verheerlijken in Zijn Zoon Jezus Christus door de Heilige Geest. Daarom wordt de doop bediend aan kinderen van het verbond. Daarom spreken we van kinderzegen. Als kind van het verbond kun je ook verloren gaan, niet omdat je het verkeerde lot trekt, maar omdat je geen trek hebt in het leven met de God van het verbond, Wiens beloften aan je voorhoofd zijn betekend en verzegeld. En daarmee wil gezegd zijn dat als je verloren gaat dit niet de schuld is van God of van het lot, maar van jezelf.

Ik hoop dat je begrijpt waar het om gaat. Bid God om licht, want ook in de kerk kun je soms op een verkeerd spoor worden gezet als men daar de theologie heeft ingeruild voor filosofie. Met dit laatste bedoel ik dat men soms menselijke redeneringen inruilt voor het Woord van God. Soms met de beste bedoelingen. Maar dan is het geen wonder dat je tot conclusies komt zoals jij die nu gemaakt hebt.

Fijn, dat je zo eerlijk bent om je gedachten openlijk uit te spreken. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat je ô op een doodlopend spoor zit. Zó kom je er nooit en ô kom je er nooit uit. Maar God haalt je er uit in en met Zijn Woord!  En ik hoop dat ik je daarbij ook een beetje heb mogen helpen.

Goddank mogen wij spreken van kinderzegen, omdat God daarvan spreekt, en omdat daar ook sprekende voorbeelden van zijn. Tot deze laatste behoort ook hij, die je vraagt probeert te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
ds. C. A. van der Sluijs