Zelf zoeken en zelf vinden

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Hulsman. Hoe kunnen dominees zeggen dat wij vanuit onszelf moeten zoeken en zelfs vanuit onszelf moeten vinden? Dominees verwijzen dan nogal eens naar Zacheüs dat hij “Jezus zocht te zien”. Was dit al het voorbereidend werk van de Geest? Maakt dit mensen niet ‘vreselijk’ lijdelijk en passief?

Hartelijke groeten van een jongeman die bezorgd is over de prediking heden ten dage.

Antwoord

Beste jongeman, ik kan niet voor al die dominees antwoorden die in je antwoord aanduidt. Ik kan wel proberen aan te geven wat de boodschap van de Bijbel is. Ik doe dat wat puntsgewijs.

-De Heere wil dat wij Hem zoeken. In Jesaja 55:6 staat geschreven: “Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is.” Dat wordt gezegd blijkens het volgende vers tegen goddelozen. Er wordt ook benadrukt dat Hij te vinden is! En in het Nieuwe testament wordt door Paulus op de Areopagus te Athene gezegd, dat de Heere wil dat de mensen Hem zoeken zouden (Hand 17:26,27).

-Zowel in het Oude Testament als het Nieuwe Testament komt naar voren dat wij de Heere vanuit onszelf niet zoeken. (Psalm 14:2,3; 53:3,4; Rom.3:11). Het blijkt dat we eerder onszelf of de dingen van de wereld zoeken dan God.

-In de beide Testamenten wordt benadrukt dat God de mens zoekt. De Heere zocht in het paradijs de mens, die al bevende van Hem wegvluchtte (Artikel 17 van de NGB). In Ezechiel 34:16 lezen dat de Heere zoekt:  het verlorene zal ik zoeken, en het weggedrevene zal Ik wederbrengen... En in Lukas 19:10 zegt Jezus dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

verantwoordelijkheid