Instemmen met de leer alhier geleerd

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan een Ger. Gem.-dominee. Dit jaar hoop ik op belijdeniscatechisatie te gaan. Echter, ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan. Met bepaalde dominees kan ik het echt niet eens zijn. Die komen vooral vaak in onze gemeente. Het aanbod van genade ontbreekt en als je niet bekeerd bent zoals de geschiedenis van Ruth (vergeestelijkt dan wel) klopt er iets niet. Dat vind ik zeer bezwaarlijk, omdat we in de Bijbel zowel een Paulus als ook een Timotheus of een Johannes  de Doper hebben. Vaak staat de bevinding van de mens centraal, Christus wordt bijna niet, of in ieder geval heel nauw gepredikt. Dat vindt ik niet Bijbels. Christus moet toch centraal staan in de preek? Dat deden Spurgeon, Boston en de Erskines toch ook? Als ik lees van een bevel tot bekering en geloof, dan mis ik dat ook vaak in de preek. Bij andere Ger. Gem.-dominees hoor ik dat wel, maar die komen hier nooit. Kan ik nu wel instemmen met de “leer alhier geleerd”, of kan ik beter overstappen aar een ander kerkverband (HHK denk ik dan aan)? Dat doe ik liever niet, omdat de Ger. Gem. me toch wel aan het hart ligt, maar ik zie eigenlijk geen andere oplossing! Zou u mij  raad kunnen geven?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Als dooplid van de Geref. Gemeeenten behoor je bij de kerk te blijven waar je bent gedoopt en opgevoed. Dat is de voorzienigheid van de Heere over je leven. Tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn, die je het niet mogelijk maken er te blijven.

Je hebt bezwaar tegen de eenzijdige prediking van sommige predikanten. Daarom meen je niet te kunnen instemmen met het: hetgeen alhier geleerd wordt. Maar de prediking van sommige predikanten bepaalt toch niet de inhoud van de leer van de gemeente? Die is verankerd in Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid. Er staat niet: die hier soms gepreekt wordt, maar geleerd wordt. Daar mag je ieder op aanspreken. Denk aan D.L. II, art. 5 en D L III, art. 8.

Wellicht heb je ook het boekje gekregen: “Zijn verbond en woorden, Louter genade voor de jongeren toegelicht.” Lees blz. 81. Dat is uitgegeven onder de verantwoordelijkheid van het vroegere moderamen van de Generale Synode. Daarin is de leer toegelicht en daaraan behoort ook de prediking te worden genormeerd. Op jou rust ook de taak daarop te wijzen en die behoor je niet te ontlopen. Heb er de Heere maar voor nodig.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

belijdenis