Jezus houdt van alle mensen

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Mag je zeggen: Jezus houdt van alle mensen en dan volmondig ja of volmondig nee? Als het geen volmondig ja is dan bied je een opening tot het feit dat Jezus niet volmaakt geleden heeft. Als je wel volmondig ja zegt, dan gaan we verloren door eigen schuld als we niet ons vertrouwen op Jezus hebben gesteld.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We zien iedere keer weer dat we de diepere dingen van het Evangelie in onze greep willen krijgen. En sluitend willen krijgen. Toch zijn Gods wegen hoger dan de onze. En ik vrees ook dat dit zo is rondom deze vraag.

1. In de eerste plaats kun je niet volmondig en zondermeer zeggen dat Jezus (of God) van alle mensen houdt. Als Hij tijdens ons leven van ons houdt, zal Hij in het uur van onze dood nog van ons houden. Dat betekent dat Hij dan niet in één keer kan zeggen: “Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend.” Als Hij daadwerkelijk van alle mensen houdt, zal Hij ze mijns inziens in het uur van hun dood ook allemaal zalig ‘moeten’ spreken. En dat doet Hij niet. Dat betekent dat ik niet volmondig “ja” zeg, maar volmondig “nee” zeggen durf ik ook niet.

Daarom waardeer ik persoonlijk heel erg de onderscheiding die destijds de Engelse bisschop J. C. Ryle (19e eeuw) maakte in één van zijn preken. Hij maakte de onderscheiding tussen “love of compassion” (liefde van het medelijden) en “love of complacency” (liefde van het welbehagen). De liefde van het medelijden is dan de liefde van God in het algemeen tot alle mensen. De liefde van het welbehagen is dan Zijn bijzondere liefde tot de uitverkorenen.

A. Liefde van het medelijden: Ryle wijst erop dat God, hoewel Hij als Rechtvaardig Rechter de zonde haat, toch op een bepaalde manier zondaren kan liefhebben. Zijn barmhartigheden hebben immers geen einde. Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekere en leve. Hij is ô lankmoedig over ons, dat Hij niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. (2 Petr. 3:9). Er moet toch een enorme liefde achter schuilgaan dat God Zijn enige, lieve Zoon naar deze zondige aarde liet gaan. Dat Hij dat Kind overhad om geofferd te worden. Dat Hij het goedvond dat dit Kind tot zonde gemaakt werd. Dat Hij Zijn Zoon gaf om een verzoening te zijn voor onze zonden. Dat Zijn zondeloze Zoon doorstoken werd, om Fontein te kunnen zijn tegen de zonde, en tegen de onreinheid. Ja, dat Hij het toeliet dat het zwaard tegen deze goede Herder ontwaakte (Zach. 12).

B. Liefde van het welbehagen: En toch...: toch is het onmogelijk zonder geloof God te behagen. (Hebr. 11). Dat betekent dat Gods liefde tot de gelovigen een diepere liefde is dan Zijn liefde tot de mensen in het algemeen. Alleen de gelovigen delen in dat welbehagen. Zij mogen delen in de weldaden van vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid. Dat betekent dat we dus alleen volmondig en onvoorwaardelijk kunnen zeggen dat Jezus/God van de gelovigen houdt. Van de Zijnen. De Vader ziet ze immers door het reinigende bloed van Zijn lieve Zoon. En daarom ook ziet Hij geen zonden meer in hen.

2. De vraagsteller zal ondanks deze onderscheiding misschien nog steeds denken dat Jezus dan niet volmaakt heeft geleden. Als Hij ermee bedoelt dat niet alle mensen delen in de verzoenende kracht van Jezus’ bloed, en dus zalig worden, heeft hij gelijk. Toch denk ik dat we niet mogen stellen dat Christus niet volmaakt geleden zou hebben. Kwam Hij niet naar deze aarde om een ieder die in Hem zou geloven, het eeuwige leven te geven. (vgl. Joh. 3:16). En dat zal Hij waarmaken! Met dat doel voor ogen heeft Hij dus toch volmaakt geleden!

3. En wat betreft die eigen schuld: vanuit Gods liefde van het medelijden hebben we geen enkel excuus om die liefde niet te beantwoorden met onze wederliefde. Als God, ondanks onze zonden, van ons houdt met de liefde van het medelijden, en ons Zijn Evangelie laat prediken, ja, het welmenend aanbod van genade zondag aan zondag laat uitgaan, gaan we dan niet verloren door eigen schuld als we Hem maar laten roepen? Daarom: Wend je tot Hem, en word behouden!

Ds. H . Liefting, Delft

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    In 2017 met emeritaat.