Contact met onchristelijke vrienden

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

13-06-2004, 00:00

Vraag

Ik heb al heel lang contact met onchristelijke vrienden. Ik heb ze leren kennen in een kliniek en we hebben dus veel samen meegemaakt. Toch heb ik ze nog nooit goed gesproken over mijn geloof en het evangelie. Daar voel ik me soms best wel eens schuldig over. Ik weet ook niet hoe ik dat na een lange tijd van zwijgen aan moet pakken. Evangeliseren vind ik zo moeilijk! Maar ik voel God in mijn hart. Ik voel dat Hij in me werkt en dat Hij me kracht geeft om na zo'n moeilijke periode weer verder te gaan met mijn leven. Kunt u misschien aanknopingspunten geven of een begin om een gesprek op gang te brengen? Eén van deze vrienden is ook Gothic. Hoe kan ik haar overtuigen dat de satan niet de ware God is?


Antwoord

Beste vriend(in),

Wat fijn dat je schrijft dat je merkt dat God werkt in jouw hart. Het is het werk van de Heilige Geest in je hart die je leert beseffen hoe groot Gods genade is en in dat licht ga je ook steeds meer zien hoe vuil en smerig ons hart is. Voor dit werk van de Geest mag je intens dankbaar zijn. Die dankbaarheid kan zich uiten in het zoeken naar een manier om anderen over Gods genade te vertellen. En ook dat verlangen is een werk van de Geest!

Ik leg er zo de nadruk op dat het niet je eigen werk is om te proberen je ook een goed zicht te geven op wat evangeliseren is, want dat is ook Gods werk. God wil ons daarbij gebruiken, maar Hij is niet van jou en mij afhankelijk! Toen Jezus naar de hemel ging, vroegen Zijn discipelen: Zult Gij in deze tijd aan Israel het Koninkrijk weer oprichten? Toen antwoordde Jezus onder andere dit: Gij zult Mijn getuigen zijn! (Hand 1:6-8). Dat betekent dat Hij Zijn Koninkrijk laat komen door de dienst van mensen. Dat is een belofte (let op: geen opdracht of bevel). Hij zegt jullie “zullen” Mijn getuigen zijn, niet jullie “moeten” dat zijn.

Als je dus wil evangeliseren onder je vrienden mag je dus weten dat God beloofd heeft dat Hijzelf onder jouw vrienden wil werken, eventueel via jou. Wanneer je dat goed beseft, bevrijdt je dat van een stukje kramp, van een plichtsgevoel en kom je in de ontspanning en de vrijheid. Dan mag je gewoon rustig en ontspannen je weg gaan, alert op openingen die de Heilige Geest je geeft. De tijden en gelegenheden (ook voor een getuigend gesprek) zijn van de Vader (Hand 1:7).

Als ik mijn antwoord aan je wat concreter ga maken, wil ik je dit zeggen: Ga in gebed voor je vrienden en leg je verlangen om hen te bereiken met het evangelie aan God voor en vraag Hem om openingen tot een gesprek. Wees daar heel ontspannen in. Het kan namelijk ook zo zijn dat God jou laat getuigen via je levensstijl en een ander wil gebruiken om te getuigen met woorden. Wat God van ons vraagt is bereidheid om te getuigen. En als ik je vraag zo lees, is die er bij je. Ik denk zelf dat het niet werkt om je openingszinnen te geven. Je moet niet een aantal zinnen gaan instuderen en een tijdsstip plannen, want dat levert vaak alleen stress en teleurstellingen op. Als je toch een gesprek wil plannen zou ik dat met 1 persoon tegelijk doen.

Wat betreft aanknopingspunten: je kunt gewoon proberen te vertellen wie God voor jou is, wat de zondag voor je betekent, hoe mooi je je Bijbel vindt. Belangrijk is dan om positief over God, de Bijbel en de kerk te spreken. Het kan ook handig zijn om wat evangelisatielectuur achter de hand te hebben. Gewoon een folder met een pakkende en simpele boodschap. Het is vaak niet zo handig om een hele Bijbel te geven. Het is me zelf een keer overkomen dat iemand me vertelde dat ze wel een Bijbel had, maar een verkeerde. Het ging niet over Jezus, maar over Abraham en Mozes enzo. Ze was met lezen gestopt ergens in de boeken van Mozes...

Over je Gothic-vriendin: een tijdje terug heb ik voor deze site ook een vraag over dit onderwerp beantwoord, lees dat antwoord ook maar eens. Ze zal waarschijnlijk zelf wel begrijpen dat satan niet de ware God is. Ga maar eens na wat hij doet voor ons en wat God gedaan heeft...

Als je een gesprek hebt gehad, breng dan weer die persoon biddend bij God. Verwacht ook niet heel snel de vrucht. Meestal duurt het enkele jaren voor een ongelovige echt tot geloof komt en zijn daar meerdere ontmoetingen en gesprekken voor nodig. Onderzoek toont dat aan en trouwens de meeste christenen zijn niet bekeerd onder de eerste preek die ze hoorden, toch... ook in de verwachting van de vrucht mag je ontspannen zijn en het aan God overlaten. Het is Zijn zaak.

Ik hoop dat ik je wat heb geholpen. Zo niet, mag je rustig hierop terugkomen. Het belangrijkste is: Leef dicht bij Jezus, die gezegd heeft (weer als belofte): Wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht (Joh 15:5). En ik hoop dat je dan ontdekt dat evangeliseren soms ‘vanzelf’ gaat. 

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
    08-06-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
173 artikelen
Ds. M. (Michel) van Heijningen

Bijzonderheden:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

De laatste tijd kom ik steeds vaker mensen tegen die zich aangetrokken voelen tot de gnostiek. Kunt u mij hier iets meer over vertellen en over hoe ik dit moet zien in bijbels licht?
Geen reacties
13-06-2006
Hoewel ik wel graag een vaste vriendin zou hebben is het mij nog niet gelukt. Heeft u nog tips of kent u datingsites?
Geen reacties
13-06-2007
Ik dacht na over de Tien Geboden van God en de gedachte kwam bij mij op: deed Esther geen overspel toen ze met koning Ahasveros trouwde? Hij was immers gescheiden en niet om hoererij gescheiden. Ik we...
Geen reacties
13-06-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering